Viaplay krijgt de wind van voren door advertenties

News
maandag, 17 maart 2025 om 14:00
max verstappen gp australie 2025
Zondag is de eerste F1 Grand Prix van 2025 verreden. Het heeft niet lang geduurd voordat streamingdienst Viaplay weer voorzien werd van de nodige kritiek.
Bij de lancering van een nieuwe streamingdienst is het altijd te verwachten dat er wat kinderziektes zijn, helemaal wanneer een oude en geliefde sport wordt overgenomen door een compleet nieuw team. Viaplay is nu alleen al bezig aan het vierde Formule 1-seizoen op de streamingdienst en nog steeds hebben abonnees veel te klagen op social media.
In andere seizoenen werd er voornamelijk beklag gedaan over het commentaar en technische problemen, maar deze keer heeft Viaplay de woede op de hals gehaald van kijkers met een nieuw element: advertenties.

Hoge kosten en advertenties

Eind januari heeft de streamingdienst een flinke prijsverhoging aangekondigd en een nieuwe tier, waarmee abonnees geld kunnen besparen. Bij die ‘voordelige versie’ (met een abonnement van 20 euro per maand bespaar je maar 2 euro ten opzichte van de Standaard versie) worden er wel advertenties uitgezonden. Volgens Viaplay zouden die advertenties bij live sport, waaronder F1, uitgezonden worden op ‘zorgvuldig geselecteerde momenten’.
Uit de reacties op social media blijkt dat de momenten niet zo zorgvuldig zijn geselecteerd tijdens de Grand Prix van Australië, de eerste race van het jaar. Zo claimen sommige kijkers dat ze cruciale momenten hebben gemist door de advertenties. Hieronder een greep uit de klachten over Viaplay.

Wanneer is de volgende F1 Grand Prix?

Of het de volgende Grand Prix beter gaat, dan zullen we al snel achter gaan komen. Aankomend weekend is het namelijk meteen tijd voor de tweede race van het jaar. Dan is het namelijk de beurt aan de GP van China.
Voor Nederlanders wordt de race gelukkig ook op een beter tijdstip uitgezonden. In plaats van 5 uur ‘s ochtends zullen nu ‘pas’ om 8 uur ’s ochtends de lichten doven en de race van start gaan.