Volgens
Microsoft is het onnodig dat
Sony langer dan tien jaar een deal krijgt voor
Call of Duty. In die tijd zou het bedrijf namelijk makkelijk een
alternatief voor Call of Duty kunnen maken.
Sony en Microsoft zijn nog steeds druk bezig om de waakhonden van hun gelijk te overtuigen in de kwestie over
Activision Blizzard. Microsoft heeft aangeboden om Call of Duty tien jaar naar de platformen van concurrenten te brengen, inclusief de PlayStation consoles. Sony wil alleen niet dat Microsoft eigenaar van de franchise wordt, aangezien het reeks ziet als ‘onvervangbaar’.
Microsoft is het daar niet mee eens. In een nieuw gepubliceerd document aan de
CMA laat de uitgever weten dat de tien jaar lang genoeg is voor Sony om in de tussentijd te werken aan ‘een alternatief voor Call of Duty’. De concurrent van Microsoft is immers ‘de leidende uitgever en heeft het grootste console platform’. Dat meldt
VGC.
Daarnaast stelt Microsoft dat de termijn van tien jaar effectief langer duurt. Games die in het laatste jaar van de termijn wordt gedownload, kunnen daarna volgens Microsoft ‘gewoon gedownload worden en gespeeld worden voor de levensduur van de console’.
Sony bang voor exclusiviteit
In nieuwe documenten die Sony heeft ingebracht tegenover de CMA, stelt Sony ondertussen dat Call of Duty
te belangrijk en groot is om exclusief te zijn. De Japanse uitgever beargumenteert dat, door te wijzen naar de verkopen van Call of Duty. Ook zou Sony geen vergelijkbaar alternatief hebben als het de reeks verliest. Een argument die Microsoft nu dus verwerpt.
Naast de CMA moeten ook de FTC en de Europese Commissie komen tot een uitspraak. Laatstgenoemde zal daar iets langer over doen. De deadline stond eerst gepland voor 25 april, maar
die is nu uitgesteld naar 22 mei.