Momenteel rijden
Red Bull Racing en
AlphaTauri nog steeds met motoren van
Honda. Maar de
F1-teams en de motorfabrikant gaat een nog hechtere
samenwerking aan vanaf de GP van Japan.
Het grote
Honda-logo is verdwenen van de achtervleugel bij
Red Bull Racing en officieel rijdt het team met een motor van RBPT (Red Bull Powertrains). Het kloppende hart van de RB18 is alleen wel degelijk een Honda-motor, net zoals de krachtbron van de AlphaTauri. Honda heeft namelijk vorig jaar besloten om uit de
Formule 1 te stappen, maar helpt tot 2025 nog wel het maken van de motor.
Sinds die ingrijpende beslissing is er een ander bestuur bij Honda gekomen, dat duidelijk wel interesse heeft in het F1-project. Er gaan al lange tijd geruchten dat Honda weer een hechtere samenwerking aan wil gaan met Red Bull en die blijken nu te kloppen. In
een verklaring op de website van AlphaTauri bevestigen beide partijen dat ze de samenwerking ‘gaan verstevigen voor het rest van het 2022-seizoen’.
Hoe ziet de Honda-samenwerking eruit?
De motor wordt natuurlijk al gemaakt door Honda, dus de vraag is hoe de samenwerking tussen Honda en Red Bull precies verstevigd kan worden. De partijen hebben daarom al meteen duidelijk gemaakt wat ze van plan zijn. Zo zal het Honda-logo terugkeren op de F1-auto’s van Red Bull Racing en AlphaTauri vanaf de GP van Japan en zal er een speciale HRC Thanks Day wordt georganiseerd op 27 november. Ook wordt Sergio Perez een ambassadeur voor de Honda Racing School.
Hoewel deze nieuwe samenwerking alleen voor de rest van 2022 is, lijkt het wel een voorbode voor iets anders. Na 2025 eindigt namelijk de deal tussen Honda en Red Bull voor de motoren, waarna het Oostenrijkse team zelf de motoren gaat leveren als Red Bull Powertrains. Het is alleen geen geheim dat het team daar graag de hulp bij krijgt van een ervaren motorfabrikant. Nu de deal tussen Porsche en Red Bull is stukgelopen, lijkt Honda de ideale kandidaat om in dat project te stappen.