Phil Spencer slaat terug na kritiek op Bethesda overname

News
woensdag, 30 juni 2021 om 10:30
whatsapp image 2021 06 13 at 190642f1623604236
Vorig jaar verraste Microsoft plotseling vriend en vijand door Bethesda en Zenimax over te nemen voor 7,5 miljard. Daar kreeg het bedrijf niet alleen lof voor, maar ook kritiek van spelers. Xbox-baas Phil Spencer geeft daar nu antwoord op.
Xbox de laatste jaren vaak het verwijt gekregen dat het te weinig first party games heeft, zeker in vergelijking met PlayStation dat veel grote franchises heeft. Om daar in één klap verandering in te brengen, heeft Microsoft vorig jaar Bethesda en Zenimax overgenomen. Tijdens Xbox & Bethesda games showcase op E3 2021 werd meteen duidelijk dat veel titels daardoor nu exclusief zijn geworden en naar de Xbox Game Pass komen, inclusief de nieuwe IP Starfield.
Daar zijn niet alle fans blij mee, met name de spelers die een PlayStation 5 in huis hebben staan en graag de nieuwe Bethesda games willen spelen. Ze leverden dan ook veel kritiek, omdat ze het niet juist vinden dat een grote studio wordt verkocht aan een partij als Microsoft. Phil Spencer legt in een interview met IGN uit dat zo’n visie kortzichtig is.

Succes onder de Xbox-paraplu

Volgens Spencer gebeuren er vaak twee dingen met een succesvolle game studio. Of de ontwikkelaar wordt overgenomen of de oprichters gaan uiteindelijk weg om weer een nieuwe studio te beginnen, op zoek naar een nieuw avontuur.
Bethesda is ook niet de enige ontwikkelaar die Microsoft de laatste jaren heeft overgenomen. Zo zijn Obsidian Entertainment, Double Fine Productions en Ninja Theory ook onderdeel geworden van de Xbox-familie. Die studio’s lijken het wel goed te doen onder het leiderschap van Microsoft. Obsidian werkt nu tegelijkertijd aan The Outer Worlds 2 en Avowed, Double Fine kan veel meer resources steken in Psychonauts 2 en Ninja Theory werkt maar liefst aan drie projecten.