De problemen stapelen zich op voor Ubisoft. Het bedrijf wordt nu aangeklaagd in een class action lawsuit, omdat de uitgever zonder toestemming data zou delen.
Kort geleden is het aandeel van Ubisoft gezakt naar slechts 9,90 dollar. Dat staat in scherp contrast met de hoogtijdagen van het bedrijf, toen het aandeel in 2018 bijvoorbeeld nog boven de 100 dollar stond. Het komt onder andere doordat de laatste games heel sterk zijn ontvangen en bovendien slecht verkopen.
De situatie is zelfs zo erg verslechterd, dat Ubisoft mogelijk wordt overgenomen. Het is hoog tijd voor een overwinning voor de uitgever, maar in plaats daarvan is er een nieuw probleem bij gekomen. Bloomberg Law meldt namelijk dat er een aanklacht is ingediend tegen Ubisoft.
Het gaat om een class action lawsuit, dat is ingediend door meerdere gebruikers van de diensten van de uitgever. Ubisoft zou namelijk ‘personally identifiable information’ (PII) hebben gedeeld met Meta, het moederbedrijf van Facebook. De uitgever vraagt daar volgens de aanklacht alleen geen toestemming voor bij het maken van een Ubisoft Connect-account.
Verweerder maakt op de website niet bekend dat de persoonlijk identificeerbare informatie van PII-gebruikers wordt opgevangen door de door verweerder gebruikte tracking Pixel van Meta Platforms, Inc en vervolgens wordt doorgegeven aan Meta, waardoor de PII van de abonnees wordt blootgesteld aan elke persoon met normale technische vaardigheden die deze gegevens ontvangt.- Aanklacht tegen Ubisoft
Met de praktijk zou Ubisoft de Video Privacy Protection Act uit 1988 hebben verbroken. Die wet is in 2013 aangepast, zodat bedrijven als Netflix wel de PII met social media-bedrijven kunnen delen, maar alleen als ze daarvoor toestemming hebben gekregen van de gebruiker. Ubisoft heeft daar dus nooit om gevraagd en voldoet niet aan de voorwaarden.
De aanklagers willen een financiële compensatie voor alle gebruikers die zijn getroffen door de daden van Ubisoft. Daarnaast willen de aanklagers ook dat de tracking Pixel wordt verwijderd van de website of dat de uitgever gebruikers expliciet om consent gaat vragen.