Goldeneye 007 op de
Nintendo 64 is een staple in de gaming community. Ontwikkelaar Rare had een van de beste shooters uit de tijd gemaakt met innovatieve ideeën, die we tot op deze dag nog steeds terug kunnen vinden in shooter games. Rare heeft ooit een bijna volledige
remake gemaakt, maar deze is nooit uitgekomen of afgerond.
De gameplay van een mogelijke
remaster van Goldeneye 007 heeft voor veel ophef gezorgd en veel discussies over welk bedrijf nou werkelijk de rem op een remake van deze pracht titel heeft gezet. Wie het nou precies heeft besloten was niet heel duidelijk, wel weten we dat het team dat achter de remake zat, het zo goed als af had.
Licentie problemen
Het was al eerder bekend dat er veel ophef was over wie nou echt de licentie heeft over Goldeneye 007. Het lijkt op de oppervlakte vrij simpel, dat alleen Nintendo en Rare werkten aan de game, maar dat was niet helemaal het geval. Bedrijven zoals Microsoft, Activision, MGM en Eon Productions waren ook bij het originele project betrokken en sinds de gameplay is gelekt, zijn mensen flink vingers gaan wijzen naar de verschillenden bedrijven.
Vingers wijzen
Hoewel dat inderdaad makkelijk is om te doen is het een stuk ingewikkelder dan het lijkt. Bijna iedereen bij Nintendo had Rare namelijk al toestemming gegeven voor dit project, zelfs om het op de
Xbox Live Arcade uit te brengen. Helaas was er eén persoon die dit niet vond kunnen. We hebben geen idee wie het was, maar door dit persoon kwam het hele project tot stilstand. Dan kun je je misschien gelijk afvragen maar hoe sommige games van Rare op N64 wel op de Xbox kwamen, dat komt doordat Rare veel licenties mee wist te nemen met dit overdracht, alleen niet allemaal.
Nintendo heeft dus de grootste schuld over de stopzetting van de remake. Hoewel het maar om één persoon bij Nintendo ging, was deze de belangrijkste en die vond het dus totaal geen goed idee. Doordat Rare nu deel is geworden van Microsoft en Nintendo nog steeds de rechten heeft van Goldeneye (sommige namen zoals
Conker en
Banjo Kazooie waren wel mee gegaan met Rare naar Microsoft), zullen we waarschijnlijk ook nooit de remake zien verschijnen.
Trouw aan het origineel
Hoewel niet alle remakes lijken of spelen zoals deze ooit hebben gedaan, zou Rare haar best doen om ervoor te zorgen dat de hele game zo gelijk mogelijk is. Zo had Rare zelfs besloten om dezelfde basis codering te gebruiken als op de Nintendo 64. Hierdoor zou de game dus in principe hetzelfde blijven als het origineel uit 1997, maar wel de mogelijkheid bieden om dingen aan te passen waar nodig en grafisch er veel verder op vooruit konden gaan. Niet alleen om het zo gelijk mogelijk te houden was dit besluit genomen maar ook omdat het team dat eraan werkte maar 8 man totaal waren en iedereen was van Rare zelf. Dit gaf dus ook niet de mogelijkheid om echt uit te breiden op wat er al bestond, dingen zoals, nieuwe muziek, aangepaste AI, etc. zouden allemaal een veel groter team vereisen.