Nederlanders bingen er massaal op los. Waar vroeger iedereen aan de buis zat gekluisterd om elke week lineaire de nieuwste aflevering te kijken, knallen we nu het liefst met z’n allen een nieuwe serie er in een dag doorheen.
Telecompaper heeft dit onderzocht en 71 procent van de deelnemers gaf aan in de afgelopen 6 maanden te hebben gebingd. In 2018, slechts twee jaar geleden stond dit percentage nog op 66 procent. Laat staan als je nog verder terug in de tijd gaat, toen überhaupt vrijwel niemand nog van bingen had gehoord. Ter vergelijking in 2014 bingde slechts 4 procent van de Nederlanders via een streamingsdienst. Dat geeft nog maar eens aan hoe snel deze markt zich ontwikkeld.
Binchen werd gangbaar toen je
series kon opnemen op je televisie, maar het nam pas echt zijn toetreden met de opkomst van video streamingdiensten als
Netflix, Videoland en
Disney+. Slechts vijf procent bingt haar series nog op fysieke uitgaven (bv. Blu-Ray of DVD). Slechts 4 procent downloadt nog illegaal. Ook valt op dat mannen over het algemeen vaker bingen dan vrouwen.
Niet het hoogste binge-percentage
Als we dit vergelijken met
de Verenigde Staten liggen daar de cijfers nog hoger. Aan de andere kant van de oceaan geeft 90 procent aan ooit te hebben gebinged en gemiddeld beginnen ze al na twaalf dagen een inlog te hebben op Netflix. Anderzijds is het ook een hele logische ontwikkeling, mensen zijn tegenwoordig vaak geabonneerd op video streamingdiensten. Deze diensten stimuleren om te blijven kijken.
Zo zijn er ruim
180 miljoen Netflix-accounts. Van andere grote diensten zijn geen officiële cijfers, maar bijvoorbeeld een dienst als Disney+ heeft hoogstwaarschijnlijk ook al snel tientallen miljoenen betalende klanten.