Lord of the Rings-game kreeg geliefde feature om een opvallende reden

News
dinsdag, 25 maart 2025 om 10:00 GamesRadar
shadow of mordor
Hoe een game zich onderscheidt van de concurrentie verschilt per titel. In het geval van de Middle-earth games Shadow of Mordor en Shadow of War was het Nemesis System voor velen een groot pluspunt. Het blijkt dat dat systeem om een opvallende reden in het leven is geroepen.
Voor veel spelers was het Nemesis System het meest memorabele onderdeel van Shadow of Mordor en Shadow of War. Het systeem zorgde ervoor dat de verhalen van bepaalde sterkere vijanden beïnvloed werden door de speler. Zo kon bijvoorbeeld manier waarop je een vijand eerder had verslagen beïnvloeden hoe hij er later uitzag en hoe hij zich in de rest van de game gedroeg.
Het Nemesis System heeft alleen een opvallende oorsprong, zo is onthuld door voormalig Warner Bros. Games-topvrouw Laura Fryer (via GamesRadar). Warner Bros. was namelijk op zoek naar een manier om te zorgen dat minder mensen de game tweedehands zouden kopen. Het bedrijf had een groot verschil gezien in hoeveel mensen Batman Arkham Asylum hadden gespeeld vergeleken met hoeveel exemplaren er verkocht waren en was tot de conclusie gekomen dat veel spelers de game kochten, speelden en weer verkochten.
Het Nemesis System moest dat voorkomen, door de game zo meeslepend te maken dat ze hem niet zouden verkopen. In andere gevallen was er misschien voor gekozen om de game open world of multiplayer te maken. Maar die opties waren onmogelijk of onwenselijk voor Shadow of Mordor, waardoor het team erbij uitkwam.

Nemesis System geliefd, maar zelden gebruikt

Hoewel veel spelers onder de indruk waren van het Nemesis System, zie je het bijna nooit in games. Warner Bros. zelf gebruikt het bijna nooit en andere ontwikkelaars kunnen het ook niet gebruiken. Warner Bros. heeft namelijk patent op het systeem.
Dat patent geldt ook nog tot zeker 2036. Tenzij Warner Bros. besluit om het Nemesis System de komende tien jaar ineens veel vaker te gebruiken dan in het afgelopen decennium, ziet het er dus naar uit dat we het voorlopig heel zelden in een game gaan zien.