De presidentsverkiezingen komen eraan in de
Verenigde Staten en
Google is aan het werk geweest om zo onpartijdig mogelijk te zijn. Zo zal de
zoekmachine niet automatisch meer zoekresultaten automatisch aanvullen.
Social media platforms en techbedrijven hebben de laatste jaren steeds meer invloed op verschillende verkiezingen. Zo wordt nepnieuws veelvuldig verspreid om kiezers in een bepaalde richting te sturen, wat Facebook nu probeert te voorkomen op allerlei manieren. Gebruikers kunnen via Facebook Messenger bijvoorbeeld
niet meer massaal berichten doorsturen.
Ook Google is hard aan het werk geweest om zo onpartijdig mogelijk te zijn in de aankomende verkiezingen in de Verenigde Staten. Waar de zoekmachine bijvoorbeeld je normaal probeert te helpen bij een zoekopdracht door je vraag aan te vullen, daar zal Google dat niet meer automatisch doen als het gaat om de presidentsverkiezingen. In
een blogpost neemt ‘Stemmen via de telefoon’ als voorbeeld, waarbij de zin niet automatisch wordt aangevuld met een politieke partij. Uiteraard is het nog steeds mogelijk om de zoekopdracht in kwestie uit te voeren, maar zal Google gebruikers niet in een bepaalde richting sturen.
Nieuws meteen naar buiten brengen
Google wil voor de verkiezingen niet alleen zo onpartijdig mogelijk zijn, maar informatie ook zo up-to-date mogelijk houden. Waar het voorheen ruim een half uur kon duren voordat een groot nieuwsverhaal opdook op Google, daar zal het nu slechts enkele minuten duren. Op die manier hebben gebruikers altijd toegang tot de meest recente informatie. Die versnelde toegang is niet alleen handig bij verkiezingen, maar ook in het geval van een crisis.