Gaan we grotere open werelden zien op next gen consoles?

News
woensdag, 11 maart 2020 om 12:10
xgn google image
De Xbox Series X en PlayStation 5 staat voor de deur. Deze nieuwe generatie gaat een stuk krachtiger worden dan de huidige generatie. Ook ontwikkelaars geven hierover hun mening. Volgens hen bieden de nieuwe generatie consoles de mogelijkheid om vele grotere en complexere werelden te creëren.

Meer rekenkracht

Langzamerhand wordt er steeds meer bekend over de next gen consoles die eind van dit jaar gelanceerd worden. Van de Xbox Series X is al het meeste bekend. Zo weten we dat die console maar liefst 12 TeraFlops aan GPU kracht gaat bevatten. Dat is twee keer zo snel als de Xbox X en sneller dan de snelste PC videokaart. Maar wat kan je nou precies met al die snelheid? In gesprek met IGN hebben diverse ontwikkelaars hier een mening over gegeven.
Bruce Straley, voormalig creatief directeur van Naughty Dog vertelt hierover het volgende:

Soepeler en mooier

Elijah Freeman, Vice President van games bij Virtuos voegt daar aan toe dat het ter beschikking hebben van meer TeraFlops betekent dat de GPU aan meer onderdelen van het gehele spel kan werken. Dat betekent dat het spel meer imposante dingen kan doen. Zo zou het mogelijk moeten zijn om de huidige standaard framerate van 30 beelden per seconden te verhogen naar 60, terwijl de resolutie naar 4K verhoogd moet kunnen worden. Al met al betekent dit dat spellen er een stuk mooier en soepeler uit gaan zien.

Grotere, levendigere werelden

Freeman voegt daar aan toe dat vooral grotere ontwikkelteams baat zullen hebben bij de extra rekenkracht van de GPUs. Volgens hem bieden de extra rekenkracht en snelheid mogelijkheden om werelden te creëren die vele malen groter zijn dan we tot nu toe gewend zijn. Ook moet je daar veel soepeler in kunnen voortbewegen, of dat nu met een snelle race auto is, op een paard of op de rug van een draak. Laadschermen zouden hierbij tot het verleden kunnen behoren, dankzij de nieuwe SSDs die de consoles gaan gebruiken.
Volgens Bryant Cannon, hoofd ontwerper bij Night School Studio wordt het dankzij de SSD mogelijk te gamen alsof je aan het streamen bent. Het spel speelt niet alleen soepeler, de wereld kan ook levendiger worden.

Gameplay

Uiteindelijk komt het er natuurlijk allemaal op neer wat de ontwikkelaars doen met al die rekenkracht. Een game kan er nog zo mooi en levendig uitzien, als de gameplay niet leuk is, is al die pracht voor niets.
Hoe kijk jij hier tegenaan? Ben je blij met het vooruitzicht van enorme weidse open werelden, of heb je liever een compacte ruimte waar alles direct voorhanden is?