Formule 1 verliest 700.00 kijkers door overstap naar streaming

News
dinsdag, 22 maart 2022 om 13:00
si202203190316 newsf1647865614
Vorig jaar keken er nog 2.5 miljoen Nederlanders naar de aftrap van het Formule 1-seizoen in Bahrein op Ziggo. Nu de rechten van de sport bij streamingdiensten zijn terecht gekomen, is dat aantal een stuk afgenomen. Dit blijkt uit cijfers van Stichting Kijkonderzoek.
Wie in Nederland van de Formule 1 wil genieten, kan niet langer bij Ziggo terecht. Ziggo heeft namelijk niet langer de rechten van de races in handen. Die liggen nu bij twee verschillende streamingdiensten: Viaplay en F1 TV Pro.
Uit cijfers die de redactie van RTL Z heeft opgevraagd bij Stichting Kijkonderzoek (SKO), die de kijkcijfers meet, blijkt nu dat niet alle kijkers zijn meeverhuisd. Afgelopen zondag keken er volgens een schatting van het SKO ongeveer 1.8 miljoen mensen in Nederland naar de F1 via de streamingdiensten. Vorig jaar scoorde dezelfde race nog 2.5 miljoen mensen. De laatste race van 2021, de finale in Abu Dhabi, werd zelfs door bijna 5 miljoen mensen bekeken.

Wedstrijd eerder uitgezonden

Het SKO benadrukt wel dat het hier om een schatting gaat, doordat Viaplay geen exacte cijfers deelt. Ook legt een woordvoerder van het SKO uit dat er nog andere factoren kunnen spelen. Zo werd de wedstrijd dit jaar een uurtje eerder uitgezonden.
‘’Hoe later iets wordt uitgezonden, des te beter voor de kijkcijfers. Vanaf 17.00 begint het aantal kijkcijfers hard te stijgen. Vorig jaar profiteerde Ziggo daar dus meer van dan Viaplay nu.’’
- Woordvoerder Stichting Kijkonderzoek
Viaplay zelf laat weten dat de wedstrijd een ‘record’ was voor de Nederlandse markt. F1 TV heeft nog niet gereageerd.