In een interview met
PlayStation Magazine UK (via
Video Games Chronicle) vertelt
Epic Games CTO Kim Liberi dat games op de PS5 en
Xbox Series X net zo mooi worden als films dankzij
Unreal Engine 5.
'Het is een levenslange droom van mij dat games op grafisch gebied net zo mooi worden als films', vertelt Liberi. Volgens de CTO is dat nu mogelijk dankzij de Nanite technologie van Unreal Engine 5 die zal gaan draaien op de PS5 en Xbox Series X. UE5 laat ontwikkelaars assets 'van filmkwaliteit' importeren. Deze objecten hebben 'honderden miljoenen of zelfs biljoenen polygonen'. Vervolgens zet de Nanite technologie het om naar de juiste schaal zonder de kwaliteit te verminderen. Epic geeft aan dat dit vooral zal helpen met erg complexe modellen.
Dit scheelt ontwikkelaars bovendien een hoop tijd, omdat ze de assets niet zelf aan hoeven te passen. Normaal gesproken moet dat allemaal met de hand. Nu kan er een hoop tijd op dat vlak bespaard worden. Tijd die dus aan iets anders besteed kan worden.
Unreal Engine 5 werd door Epic
onthuld met een techdemo op
PlayStation 5. Daar zagen wij een vrouwelijk figuur die een grot aan het verkennen is. Zelfs tijdens het in- en uitzoomen viel ons op dat alles er erg goed uit ziet. Unreal Engine 5 wordt daarnaast niet alleen gebruikt voor games. Voor The Mandalorian werd de technologie namelijk ingezet voor special effects in de serie.