Afgelopen weekend heeft Bungie Marathon uit de doeken gedaan. De game director heeft nu uitgelegd waarom de nieuwe shooter niet free-to-play is.
Meer dan tien jaar heeft Bungie gewerkt aan de Destiny games, maar de studio komt dit jaar eindelijk met een nieuwe IP: Marathon. Hoewel, technisch gezien is het een franchise uit 1994 van Bungie, maar die is bij vrijwel niemand bekend. Marathon was al even aangekondigd, maar zaterdagavond heeft de studio eindelijk meer van de game laten zien, inclusief de gameplay loop.
Marathon is een zogeheten extraction shooter en gaat daarmee de concurrentie aan met een aantal gevestigde namen in het genre, zoals Escape from Tarkov en Hunt: Showdown 1896. Daarnaast zijn er ook veel free-to-play shooters en velen hadden ook verwacht dat Bungie die route zou bewandelen. Dat blijkt alleen niet het geval te zijn.
Joe Ziegler, de game director voor Marathon, heeft nu een interview met de Friends Per Second Podcast uitgelegd waarom ervoor gekozen is om de game een ‘premium product’ te maken, in plaats van een free-to-play game.
We hopen dat wat we laten zien opwindend genoeg is dat iemand de sprong met ons waagt, maar we zijn ook vastbesloten om seizoenen af te leveren die het spel blijven ontwikkelen zonder de prijs op het doosje te verhogen. We denken dat dat uitgangspunt op dit moment erg sterk is. Iedereen heeft zijn eigen definitie van wat de juiste prijs is.- Joe Ziegler
We weten dat Marathon niet gratis wordt, maar ondertussen is het nog onbekend welke prijs er op het doosje geplakt gaat worden. Bungie en Sony hebben namelijk alleen laten weten dat het een ‘premium product’ wordt. Dat betekent dat de game niet gratis is, maar tegelijkertijd ook niet de volle 70 euro als prijskaartje krijgt.
De verwachting is daarom dat Marathon 40 euro zal kosten. Dat ligt dan in lijn met andere titels van Sony die voor een lagere prijs in de verkoop gingen, zoals Helldivers 2 en Concord.