De Nederlandse
Consumentenbond is samen met andere Europese bonden een actie gestart om klachten over de joy-cons te verzamelen. De bond is niet tevreden met de afhandeling van de
joy-con drift door
Nintendo.
Al vrij kort na de introductie van de Nintendo
Switch in 2017 ontstonden er problemen met de joysticks van de joy-cons. In rust leken de joysticks niet 100 procent in het midden te staan, waardoor er afwijkingen in de besturing optraden. Dit effect, dat bekend werd als
Joy-Con Drift lijkt veroorzaakt te worden door het verzamelen van vuil in de joystick en slijtage. In hoeverre dit te wijten valt aan een gebrekkige bouwkwaliteit van de joy-cons is al langere tijd onderdeel van diverse rechtszaken, voornamelijk in de Verenigde Staten, waar een zogenaamde
Class Action Suit loopt.
Hoewel die rechtszaken nog steeds lopen, heeft Nintendo inmiddels al wel excuses aangeboden en de
garantieperiode verlengd naar twee jaar. De Europese consumentenbonden vinden echter dat dat niet voldoende is en inmiddels veel te lang duurt. Daarom zijn ze een inventarisatie begonnen naar de problemen. De gebundelde klachten zullen later gebruikt gaan worden om vervolgacties te bepalen.
Gezamenlijke actie van Consumentenbonden tegen Nintendo
De Consumentenbond voert deze actie niet alleen uit, maar trekt samen op met andere nationale bonden uit België, Frankrijk, Griekenland, Italië, Noorwegen, Portugal, Slovenië, Slowakije en de Europese koepelorganisatie BEUC.
Bedrijven moeten ervoor zorgen dat hun producten voldoen aan de gerechtvaardigde verwachtingen van consumenten. En als producten verouderingsproblemen vertonen, moeten fabrikanten snel passende oplossingen bieden. Heb je ook problemen met de joy-cons van je Switch? Dan kan je je problemen via een
vragenlijst doorgeven.