Call of Duty-ontwikkeling verandert niet door Microsoft

News
donderdag, 31 oktober 2024 om 16:00
black ops 6
Activision is tegenwoordig eigendom van Xbox en Call of Duty dus ook. Dat heeft al wat gevolgen voor de franchise, maar de ontwikkeling gaat nog zoals altijd. Dat gaat in de toekomst ook niet veranderen.
De lancering van Call of Duty Black Ops 6 loopt iets anders dan anders. De game is nu bijvoorbeeld vanaf dag één op Game Pass beschikbaar, omdat het nu technisch gezien een first-party Xbox-game is. Aangezien we nog maar een jaar na de overname van Activision Blizzard zitten, is er geen gelegenheid geweest om de ontwikkeling anders aan te pakken.
Call of Duty: Black Ops 6 - PS5 Image
Call of Duty: Black Ops 6 - PS5
EUR64.99
Op voorraad
Koop op bol.
Op dit moment zijn er ook geen plannen om die aanpak om te gooien, zo bevestigt Matt Cox, de Call of Duty-manager van Activision, aan de Washington Post. Hij ziet het niet als bevorderlijk voor de reeks om teveel te veranderen aan welke studio’s aan de franchise werken en vooral samenwerken. Als voorbeeld noemt hij de studio’s Treyarch en Raven Software:
“Als je kijkt naar Treyarch en Raven, die hebben een geschiedenis van samenwerking aan de Black Ops-franchise die helemaal teruggaat naar 2010. Je hebt een geschiedenis met de mensen waarmee je werkt en dat is te merken aan het eindproduct.”
- Matt Cox

Alle Activision-studio’s maken Call of Duty

Call of Duty komt jaarlijks uit, maar om dat haalbaar te houden, werken alle studio’s die direct onder Activision vallen aan de franchise. Vaak zijn het inderdaad dezelfde studio’s die samenwerken aan dezelfde sub-franchises. Activision wil er duidelijk dus niet teveel mee knoeien hoe goed de verschillende studio’s elkaar inmiddels kennen.
Dat er zoveel studio’s aan Call of Duty werken is ook de reden dat de franchise jaarlijks uit kan komen. Want in theorie heeft een ontwikkelaar die net een game heeft geleverd zo’n drie jaar voor er weer een nieuwe titel van hem verwacht wordt. In de praktijk gaat dat alleen af en toe mis, waardoor Sledgehammer Modern Warfare 3 bijvoorbeeld in een heel krappe tijd moest maken.