Apple staat zich er vaak op voor dat het de
privacy van de gebruiker respecteert. Dat wil er bij de concurrentie nog wel eens bij inschieten. Het blijkt alleen dat Apple zelf haar eigen privacyregels schendt.
Een duo van twee iOS ontwikkelaars en beveiligingsonderzoekers dat zichzelf
Mysk noemt heeft een opvallende ontdekking gedaan. De
App Store houdt bij hoe je je door deze app beweegt en waar je op klikt. Deze data wordt vervolgens doorgestuurd naar Apple.
Volgens Mysk doet Apple dit sinds iOS 14.6, wat opvallend te noemen is. De techgigant had externe partijen namelijk met ingang van iOS 14.5 beperkingen opgelegd in de mate waarin ze gebruikers op deze manier mochten volgen. Dat was maar een maand voordat Apple zelf het klikgedrag van gebruikers begon bij te houden.
Het bijhouden van klikgedrag van gebruikers is belangrijk voor het aanbieden van gepersonaliseerde advertenties. Maar volgens Mysk houdt Apple ook het klikgedrag bij van gebruikers die gepersonaliseerde advertenties uit hebben staan. Zelfs als een gebruiker wel akkoord is met het delen van data, zou de data die verzameld wordt meer zijn dan waar toestemming voor is gegeven.
Meer kritiek op App Store reclames
Er komt de laatste tijd meer kritiek op
reclame in de App Store. Onlangs waren gebruikers niet te spreken over de vele gokreclames en advertenties voor datingapps die ineens getoond werden.
Er is ook geregeld kritiek op de manier waarop betalingen werken in de App Store. Apple zorgt namelijk dat het vaak onmogelijk is voor Apps om transacties te voltooien zonder dat Apple een flink percentage meepakt.