Oblivion Remastered komt met een nieuw leveling syteem ten opzichte van het origineel. Wij leggen uit hoe het nieuwe leveling systeem in Oblivion Remastered werkt zodat je zo snel mogelijk naar een hoger level kan.
Het leveling systeem van de originele versie van
The Elder Scrolls 4: Oblivion is waarschijnlijk één van de meest gehekelde leveling systemen in de geschiedenis van
RPG’s.
Bethesda had wat keuzes gemaakt bij de ontwikkeling van de geliefde titel die niet in goede smaak vielen. Sterker nog, in sommige gevallen werd de game simpelweg onspeelbaar als je een te hoog level had.
Tijdens de onthulling van The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered gaf ontwikkelaar Virtuos aan dat het leveling systeem op de schop is gegaan. Het nieuwe leveling systeem in Oblivion Remastered zou een middenweg moeten zijn tussen de originele versie van Oblivion en Skyrim. Wat dat precies betekent werd niet helemaal duidelijk tijdens de presentatie, maar inmiddels hebben we meer duidelijkheid over hoe het nieuwe systeem werkt.
Skills zijn de sleutel
Aan het begin van Oblivion Remastered maak je keuzes voor je speelstijl door te kiezen wat je Major Skills en Minor Skills zijn, die allemaal tot specifieke attributen behoren. Dit is niet heel anders dan het origineel, maar wat wel anders is, is dat Minor Skills nu ook bijdragen aan een mogelijke level-up. In het origineel waren het namelijk alleen maar de Major Skills die bijdragen, wat tot rare situaties leidde met het balanceren van de moeilijkheidsgraad in de game.
Vooral omdat je in het origineel bij een level-up je attributen alleen maar kon verhogen op basis van hoeveel
Skills je had verbeterd binnenin een specifiek attribuut. Een systeem wat nu volledig veranderd is. In het nieuwe leveling systeem van Oblivion Remastered kan je namelijk zelf kiezen in welke attributen je wil investeren. Bij iedere level-up krijg je 12 punten die je kan steken in de verschillende attributen die op hun beurt de efficiëntie van je Skills verbeteren.
Het nieuwe leveling systeem van Oblivion Remastered moet voorkomen dat je ooit het gevoel krijgt dat je underpowered bent, tenzij je daar zelf voor kiest natuurlijk. Er is nog wel een kanttekening als het aankomt op de puntenverdeling bij de attributen, één attribuut kost namelijk iets meer om te verhogen dan andere attributen. Dan hebben we het over Luck, dat kost namelijk vier punten om het attribuut te verhogen.
Versnelde progressie
Het nieuwe leveling systeem in Oblivion Remastered voegt nog een interessante mechanic toe. In het origineel kon je voor het levelen van je Restoration Skill makkelijke spreuken spammen om je Skill heel snel omhoog te werken. Dit werkt niet meer, want de hoeveelheid XP die je voor een bepaalde Skill krijgt kan variëren op basis van verschillende factoren. Vooral de verschillende scholen van magie zijn in dit opzicht veranderd, samen met Skills zoals Mercantile.
In het nieuwe leveling systeem in Oblivion Remastered krijg je bijvoorbeeld meer XP voor de verschillende scholen van magie op basis van hoeveel mana je moet gebruiken om de spreuk te gebruiken. Een ander voorbeeld is de Mercantile Skill die stijgt in verhouding tot de waarde van de voorwerpen die je verhandeld. Toch is er wel al een manier gevonden die je in staat stelt om heel snel levels te krijgen met het nieuwe systeem.
In Oblivion Remastered kan je namelijk, net zoals in het origineel, je eigen spreuken maken. Sommige spelers hebben dus al een manier gevonden om spreuken te maken die dusdanig veel mana kosten dat je in een paar minuten op het maximale level zit van bijvoorbeeld de Restoration Skill. Dit soort trucjes zijn naast de verschillende scholen van magie ook beschikbaar voor Skills zoals Security, Mercantile en Acrobatics.
Gamewereld schaalt naar level
Net als in het origineel schaalt de gamewereld in Oblivion Remastered naar het level van je personage. Sommige spelers zullen dit vervelend vinden, want bij het origineel was er wat ergernis dat bandieten op gegeven moment rondlopen met een volledige Daedric Armor set, wat op het vlak van budget onlogisch zou zijn voor de doorsnee bandiet. Dit is dus nog wel aanwezig in Oblivion Remastered, maar door het nieuwe leveling systeem moet het minder ergerlijk voelen.
Loot schaalt ook naar het level van de speler, maar dat lijkt in sprongen van drie levels te gaan. Als je op level 3 een zwaard vindt, dan zal het net zoveel schade doen als op level 1. Het zwaard wat je op level 4 vindt is echter een stuk sterker en is geschaald naar je huidige level. Doordat dit per drie levels gaat, kan je makkelijk berekenen wat het beste moment is om achter zeldzame loot aan te gaan.
Legendarische voorwerpen doen namelijk ook mee aan het schaalsysteem. Er zijn wat uitzonderingen, zoals het extreem sterke wapen Umbra, dat vanaf level 1 al maximaal geschaald is en altijd dus maximale schade doet. Andere legendarische wapens kan je beter op hogere levels oppakken, omdat de wapens dus schalen naar het level dat je hebt.
Het nieuwe leveling systeem in Oblivion Remastered
Dit zijn alle belangrijke punten van het nieuwe leveling systeem in Oblivion Remastered. Vooralsnog lijken fans tevreden te zijn met de veranderingen, maar er zijn ook wel wat kritische geluiden. Zo zijn fans teleurgesteld dat sommige onderdelen van de gamewereld nog steeds meeschalen met je level en dat de moeilijkheidsgraad op dit vlak nog steeds inconsistent is.
Aan de andere kant is er ook veel lof voor de wijzigingen in het leveling systeem die je in staat stellen om zelf keuzes te maken in welke attributen je wil investeren. In het origineel was dit namelijk het grootste probleem met het leveling systeem. In de toekomst zullen er waarschijnlijk ook wel wat mods op
PC verschijnen die de problemen oplossen, maar die mods zullen
niet officieel gesteund worden door
Bethesda en dus ook niet op consoles verschijnen.