Vrijdag is het zover, Nintendo's icoon begint in Europa aan zijn tweede 3D-avontuur op de Wii. Toch was Mario helemaal nog niet bedacht in de begin jaren van Nintendo. Hoe is deze console gigant groot geworden?
Geen spelcomputers maar kaartgames
Als we naar het begin van Nintendo terug gaan, dan gaan we naar een tijd waarin nog geen spelcomputers bestonden. Zelfs de TV was nog niet uitgevonden en de wereldoorlogen waren nog niet geweest. Om precies te zijn gaan we terug naar het jaar 1889. Nintendo werd in dat jaar opgericht door Fusajiro Yamauchi als maker van Hanahuda kaarten, een bekend Japans kaartspel dat door Nintendo naar de westerse markt gebracht moest worden.
Door de jaren heen werd Nintendo wereldberoemd als maker van kaartspellen. Tot 1933 gebeurde er dan ook niets noemenswaardig, maar daar kwam toen verandering in. Fusajiro Yamauchi besloot in dat jaar om van Nintendo een vennootschap te maken genaamd Nintendo Playing Card Co. LTD. Tevens besloot Fusajiro Yamauchi om zelf af te treden als president en zijn kleinzoon aan te stellen als nieuwe leider.
Doordat Nintendo Playing Card Co. LTD zeer bekend werd, kwam het bedrijf ook in het beeld van andere grote bedrijven zoals Disney. Op dat moment waren en nog geen speelkaarten voor kinderen en volgens Disney was hier zeker wel een markt voor. Uiteindelijk werd in 1956 besloten dat Nintendo Playing Card Co. LTD. kaarten ging maken met Disney figuren erop. Mede dankzij de eigen inzet van Nintendo.
Meer dan alleen kaartspellen
Ook in de jaren na 1956 ging het zeer goed met Nintendo. Dankzij de samenwerking met Disney werd er internationaal vaak opgekeken naar Nintendo. In 1963 werd er besloten om meer dan alleen kaartspellen te gaan maken. Er werd gekozen voor andere familiespellen, maar natuurlijk maakte Nintendo ook nog steeds kaartspellen. Ook werd de naam veranderd van Nintendo Playing Card Co. LTD. naar Nintendo Co. LTD.
Nintendo had in 1963 ook genoeg geld om een aantal nieuwe bedrijfstakken op te richten. Zo verschenen er een taxi bedrijf, een liefdeshotel keten, een voedselfabriek en een televisie netwerk. Helaas voor Nintendo mislukte dit allemaal en uiteindelijk besloot Nintendo om toch te blijven bij dat waar het bedrijf goed in is, het maken van spellen.
Toch had Nintendo meer pech want na 1964 daalden de verkoopcijfers van kaartspellen. De aandelen van Nintendo werden een stuk minder waard en Nintendo was dus genoodzaakt om een aantal grote stappen te nemen. Aangezien Nintendo dankzij de kaartspellen al bekend was op de speelgoedmarkt werd besloten speelgoed te gaan maken.
Een klein succesje
Op de speelgoed markt wist Nintendo maar een klein succesje te behalen doordat de technologie heel hard vooruit ging. Aangezien Nintendo pas net begon op de speelgoed markt was er te weinig ervaring en bedrijven als Namco en Tomy deden het veel beter. Toch waren er wel een aantal leuke gadgets die Nintendo ontworp. Zo was er een apparaat dat je als hand kon gebruiken om spullen op afstand te pakken.
In 1973 kwam Nintendo’s eerste aanraking met de gamesindustrie. Nintendo had namelijk al een laserpistool gemaakt voor de speelgoedmarkt en verschillende arcadekast ontwikkelaars zagen hier wel iets in. Nintendo mocht dus meewerken bij de ontwikkeling van een aantal arcadekasten.
Ondanks dat de kosten in het begin te hoog werden, kreeg Nintendo dankzij de laserpistolen een nieuwe kans. Nintendo had namelijk een aantal ideeën opgedaan om een eigen game ontwikkelaar op te zetten.
Van kaarten maker tot game gigant
Het begin van het Nintendo zoals wij het kennen ligt in 1974. Nintendo kwam in een stroomversnelling doordat het Japanse bedrijf de Magnavox Odyssey console mocht uitgeven in Japan. Doordat Nintendo in 1974 een console mocht uitgeven was ook de kans daar om een eigen console te ontwikkelen. In 1977 was het dan ook eindelijk zover, de eerste console van Nintendo werd op de markt gebracht.
De consoles werden speciaal gemaakt voor kleurentelevisies en er kwamen vier varianten. Op iedere console stonden een aantal spelletjes, maar er was geen mogelijkheid om nieuwe spellen toe te voegen. Toch werd het een succes en dit zorgde voor het eerste console succes van Nintendo.
Ook was Nintendo ondertussen begonnen aan het ontwikkelen van arcadekasten en nou net hier lag het definitieve succes van Nintendo. In 1977 nam Nintendo namelijk Shigeru Miyamoto aan als stagiair, en al snel werd besloten Miyamoto te behouden. Toen hij in 1981 de arcade game Donkey Kong bedacht kwam ook de interesse van de westerse wereld in Nintendo.
De eerste handheld
Naast het succes van de Donkey Kong game in 1981 kende Nintendo in eigen land een jaar eerder ook al een succes. Toen werd namelijk de eerste handheld van Nintendo uitgegeven. De Game & Watch serie was een serie handhelds met op iedere handheld een andere game.
Door de successen kreeg Nintendo de smaak te pakken en begon het werk aan een nieuwe console. In 1984 kwam Nintendo met de Family Computer, beter bekend als de FamiCom. Een jaar later werd de console als eerste Nintendo console ooit ook in het westen uitgebracht.
De FamiCom werd in Europa en Noord-Amerika bekend als de Nintendo Entertainment System, de NES. Eén van de spellen die je op de NES kon spelen was Super Mario Bros. In Super Mario Bros. mocht je voor het eerst aan de slag als loodgieter Mario om de prinses te redden uit de klauwen van Bowser.
Een ongekend succes
De jaren daarna boekte Nintendo succes na succes. Zo verschenen er nieuwe delen van Super Mario Bros. en de eerste Zelda game verscheen. Het leek op dat moment wel alsof alles wat Nintendo ontwikkelde een succes werd. De Gameboy, de eerste Nintendo handheld die ook in Europa werd uitgebracht, werd enorm goed verkocht.
Ook ontwikkelaar Rare kwam in contact met Nintendo, net als overigens vele andere ontwikkelaars, en besloot een samenwerking aan te gaan en nieuwe Donkey Kong games voor opvolger van de NES te ontwikkelen. In 1992 verscheen dan ook de Super Nintendo, beter bekend als SNES.
Naast de Donkey Kong Country games verschenen er nog veel meer games voor Nintendo’s console. Dat had Nintendo overigens ook echt nodig want er waren meer console giganten die probeerden succes te boeken. Ook SEGA was op dat moment zeer actief op de gamesmarkt zoals je in de XGN Biografie van SEGA kunt
lezen. Uiteindelijk won Nintendo de oorlog met SEGA door bijna dubbel zoveel consoles te verkopen.
Geen SEGA maar Sony
Doordat SEGA werd verslagen door de SNES was het succes ook later een stuk minder, maar toch was Nintendo nog niet van de concurrentie af. Sterker nog, de echte console oorlog moest nog beginnen. Nintendo wilde in eerste instantie samen met Sony een console op de markt brengen, maar Nintendo zag niets in het uitbrengen van games op schijfjes. Door dit meningsverschil werd uiteindelijk besloten dat beide apart consoles zouden maken.
Ten tijde van de SNES kwam Sony met de PlayStation, een console die weliswaar niet succesvoller was dan de SNES, maar toch zeker de concurrentie goed aan kon. Toen in 1996 Nintendo met de Nintendo 64 kwam kon Sony het alleen niet meer bijhouden. De N64 was de eerste console die de mogelijkheid had om 3D spellen af te spelen en hiermee had Nintendo een doorbraak op het gebied van consoles.
In 2001 kwam Nintendo wederom met een nieuwe console omdat Sony op dat moment werkte aan de PlayStation 2. Nintendo zag dat de console echt veel beter was dan de N64 en dat Nintendo de strijd zou gaan verliezen. De nieuwe console was de GameCube die opmerkelijk genoeg wel schijfjes bevatte. Overigens waren dit wel mini-DVD’s.
De huidige handhelds en consoles
Naast de ontwikkelingen op het gebied van consoles was Nintendo ook nog steeds bezig met haar handhelds. Al een aantal keer waren er nieuwe handhelds verschenen maar er was maar weinig verschil in kwaliteit in vergelijking met de eerste Gameboy.
Begin 2000 kwam daar echter verandering in. Nintendo kwam toen met de Gameboy Advance op de markt. Dit was een handheld die veel meer pixels op het scherm kon toveren. Toch kon de Gameboy Advance nog geen 3D graphics afspelen en was er behoefte aan een nieuwe handheld. Uiteindelijk verscheen in 2004 de Nintendo DS, de handheld die op dit moment nog steeds op de markt is.
Twee jaar later verscheen ook de huidige console, namelijk de Wii. De GameCube werd maar slecht ontvangen, omdat het aanbod aan spellen te klein was. De grote groep hardcore fans die Nintendo had vertrok langzaam naar Sony, maar ook naar Microsoft die met de Xbox op de markt was gekomen.
Toch weer succes
De Wii en de NDS bleken uiteindelijk wel een succes te zijn. Beide consoles wisten namelijk een nieuwe groep gamers te bereiken; de casual gamer. Doordat de Wii en de NDS een nieuwe manier van gamen introduceerden werden ook mensen die nooit gamede aangetrokken.
Op dit moment zijn er al veel games verschenen voor de Wii en de NDS en volgende week wordt de nieuwe handheld van Nintendo aangekondigd. Een nieuwe Wii wordt overigens nog niet verwacht, maar zeg nooit nooit. Eerder al wist Nintendo vriend en vijand te verrassen door met verrassende aankondigingen te komen tijdens de E3.
Houdt het ooit op?
Het lijkt erop dat Nintendo de komende jaren alleen maar blijft groeien, want het succes van de Japanse console gigant is ongekend. Ook het commentaar dat Nintendo haar hardcore gamers verlaten zou hebben wordt minder in de laatste jaren. Meer en meer games worden uitgebracht die ook voor de oudere gamer interessant zijn. Zoals je hierboven hebt kunnen lezen is de geschiedenis van Nintendo heel rumoerig geweest, maar uiteindelijk heeft Nintendo het voor elkaar weten te krijgen om terug te komen van meerdere dipjes. Het zou dan ook heel gek moeten lopen als Nintendo ooit van de markt zal verdwijnen.