XGN nam op gamescom 2015 een kijkje bij
2K Games voor
XCOM 2, het vervolg op XCOM: Enemy Unknown. We hebben hieruit een heleboel XCOM 2 details uitgehaald waar jullie zeker van zullen smullen. Hier komen ze!
Strategy game fans gilden als een 12-jarig meisje bij een Justin Bieber concert toen Firaxis en 2K in 2012 met
XCOM: Enemy Unknown of de proppen kwamen. De game werd meteen door fans van de klassieke 90’s PC games een warm onthaal gegeven. Niet gek is dan ook dat na het succes van Enemy Unknown deel twee alweer op de planning staat.
Nu zijn jullie zeker benieuwd naar wat
XCOM 2 ons allemaal te bieden heeft. Daarom zetten wij voor jullie alles wat we weten over deze game voor jullie op een rijtje in deze uitgebreide special vol met sappige XCOM 2 details.
Aliens > mensen
Na de eerste XCOM game zou je toch denken dat de mensheid het eindelijk van de aliens heeft gewonnen, toch? Nou, niets is minder waar. Want in XCOM 2 hebben de buitenaardse wezens na 20 jaar onze groene planeet aarde helemaal overgenomen.
Dit einde komt voort uit het feit dat niemand XCOM: Enemy Unknown op de hoogste moeilijkheidsgraad kon uitspelen. Jij als commander wordt uit suspended animation gehaald om te doen wat niemand anders kan doen: die intergalactische bastaarden kouder maken dan ze al zijn.
The Avenger
The Avenger is niet een team van Marvel superhelden, maar het mobiele hoofdkwartier van de XCOM in deze game. Dit hoofdkwartier is een soort gerecycled schip van de aliens dat zijn eigen wil heeft. Het resultaat hiervan is dat het XCOM team niet het hele schip heeft weten te bemachtigen, en dat sommige kamers nog ontoegankelijk zijn.
Zoals een XCOM game betaamt speel je dus regisseurtje en moet je alles op het schip bijhouden. Je bepaalt naar wie resources toe gaan, en naar welke tak van research je jouw personeel stuurt. Je kan van The Avenger dus meer jouw Avenger gaan maken.
De classes
Omdat de aliens onze kont geschopt hebben, zijn mankrachten schaars geworden. Dit betekent dat je soldaten van over de hele wereld afkomstig zijn, maar ook dat de squads kleiner zijn geworden.
Iedereen in je team kan aangepast worden, van het uiterlijk tot aan zijn of haar attitude. Daarnaast kunnen ook de abilities en wapens ook nog eens uitgebreid aangepast en geüpgraded worden. En als we zeggen uitgebreid, dan menen we dat ook. Je kan zelfs de kleur van wapens veranderen!
Mods
XCOM 2 komt alleen maar uit voor de PC, Mac en Linux. En jullie weten wat dat betekent: mods! En niet zomaar mods.
Gamers krijgen van Firaxis namelijk een volledige editor en de gameplay source zodat XCOM 2 helemaal op zijn kop gegooid kan worden. Modders krijgen dus de juiste gereedschappen om de vetste mods te maken. En als het internet ons iets heeft geleerd, dan is het wel dat wanneer je mensen de juiste gereedschappen geeft ze geweldige dingen kunnen maken. Wij kunnen in ieder geval niet wachten!
Geoscape
De Geoscape uit de eerdere XCOM games is veel dynamischer gemaakt in XCOM 2. Je probeert de invloed van het verzet tegen de aliens uit te breiden over de hele wereld. Dit doe je door contact te maken met andere werelddelen waar het verzet zich verstopt heeft, met jouw schip The Avenger. Ze helpen je dan met onder andere hulpmiddelen.
Hier maak je ook keuzes, want al deze dingen kosten wel tijd. Ook hebben de aliens doelen op de korte- en lange termijn die ze zullen realiseren als jij ze niet op tijd stopt. Alles stoppen kan ook niet, dus het is wederom keuzes maken tussen alle mogelijkheden om zo de aliens het beste te stoppen.
XCOM 2 komt in november dit jaar naar de PC, Mac en Linux. De game is al
te pre-orderen.