Wist je dat Assassin's Creed eigenlijk nooit gepland was als franchise?

Article
dinsdag, 21 mei 2024 om 16:00
assassins creed 1
Assassin’s Creed is momenteel dé franchise van Ubisoft. Maar wist je dat het eerste deel ooit begon als Prince of Persia game?
Er zijn maar weinig game-franchises tegenwoordig die zo herkenbaar zijn als Assassin’s Creed, met name als het gaat om de eerste delen uit de reeks. De witte hood, gecombineerd met de hidden blade en de iconische Leap of Faith zijn onmiskenbaar verbonden met de franchise. Maar eigenlijk waren die elementen helemaal niet bedoeld voor Assassin’s Creed.
Game director Patrice Désilets kreeg na de ontwikkeling van Prince of Persia: The Sands of Time de instructies om te beginnen aan een Prince of Persia game voor de Xbox 360 en PlayStation 3. De consoles waren destijds nog niet onthuld en toen duidelijk werd wat de mogelijkheden waren, kwamen Désilets en zijn team met het idee om de gameplay van Prince of Persia uit te breiden naar een open wereld.
Dat was niet het enige waarmee het ontwikkelteam wilde afwijken van de gebruikelijke formule voor de reeks. Désilets wilde namelijk geen prins die rustig wacht op zijn beurt als protagonist, maar een personage die ervoor vecht om koning te worden. Bij zijn onderzoek stuitte de Canadees op geheime sociëteiten en de Order of Assassins en kwam hij op het idee om de main character een Assassin te maken. Het project begon dan ook onder de naam Prince of Persia: Assassin.

Uitwerken van de iconische Assassin

In de drie jaar erna is het ontwikkelteam druk bezig geweest om het idee verder uit te bouwen. Zo werd het hoofdpersonage gebaseerd op het leven van Hassan-i Sabbah, een religieuze en militaire leider die de Hashshashin (ook wel bekend als de Order of Assassins) heeft opgericht.
Op die manier kwam het team op het idee om de Assassin te kleden in witte gewaden en na de eerste sketches kwam animator Khai Nguyen op het idee om een bird of prey als concept te gebruiken. Vandaar ook de naam voor de eerste Assassin. Altaïr betekent namelijk roofvogel in het Arabisch. Het concept is verder gebruikt voor de manier waarop de huurmoordenaar toeslaat met zijn hidden blade, de Leap of Faith en andere elementen van het personage.
Uiteindelijk kwam het idee om Altaïr de bodyguard te maken van de titulaire Prince of Persia. De prins zelf zou door AI worden gecontroleerd en de speler zou over hem moeten waken. Een interessant idee, maar de leiding van Ubisoft was er geen fan van.
Het idee zou namelijk teveel afwijken van wat de Franse uitgever voor ogen had met Prince of Persia. Een Prince of Persia-game zonder de prins in de hoofdrol was uit den boze. Het ontwikkelteam stelde daarom voor om er een andere IP van te maken, wat een goede timing zou zijn met de lancering van de nieuwe generatie consoles. Ubisoft ging akkoord en zo was Assassin’s Creed geboren.