Warhammer Chaosbane features uitgelegd [Interview met Jean-Georges Levieux]

Article
dinsdag, 12 juni 2018 om 10:00
xgn google image
De ene Warhammer game is pas enkele dagen te koop en de volgende komt er alweer aan. Dit zijn Warhammer Chaosbane features die we gaan zien. XGN.nl sprak met Jean-Georges Levieux, game director van Warhammer Chaosbane.
Laten we de Warhammer Chaosbane features beginnen met het uitleggen wat de game precies is. Warhammer Chaosbane is een hack-and-slash game waarin je volgens Levieux in het specifiek op de consoles met een team lokaal plezier kunt hebben. Dit heeft te maken met dat het spel altijd doorgaat, zelfs als iemand bezig is met het aanpassen van zijn uitrusting. Individueel zullen spelers een mini-menu kunnen openen om hun uitrusting aan te passen.
De vraag is dan ook waarom juist deze feature de game zo uniek maakt. Levieux legt uit:

Een unieke feature ontwikkelen

Een eigen persoonlijkheid geven aan een game is erg belangrijk. Je moet jezelf natuurlijk onderscheiden van de rest en dat kun je doen door nieuwe features. Het zijn de gekste momenten waarop je inspiratie opdoet om iets unieks te doen.
Dat geldt ook voor Levieux want toen hij één van zijn favoriete games in het hack-and-slash genre is Diablo III speelde viel hem wat op.

Onderscheiden van de competitie

Warhammer Chaosbane is niet de eerste game die zich in de wateren van het actie-RPG hack-and-slash genre waagt. Het is daarom ook belangrijk dat de game zich weet te onderscheiden van de competitie. Levieux is zich hiervan bewust en is ervan overtuigd dat Chaosbane zich weet te onderscheiden.
Dit heeft te maken met de gameplay die zich richt op samenwerking.
Die rechter joystick is belangrijk, want niet alleen schakel je daarmee een baas uit. Wanneer je de actie van die joystick gebruikt, heeft het namelijk invloed op je team. Het is daarom belangrijk om ervoor te zorgen dat je elkaar helpt met dit soort aanvallen en elkaar complimenteert.

Een goed begin is het halve werk

Toch is het niet alleen maar rozengeur en maneschijn, want het ontwikkelen van games is nou eenmaal lastig, iets wat Levieux bevestigt. Er zijn alleen wel een aantal zaken dat het moeilijker maakt dan andere. Zo was het voor Eko Software lastig om een setting te vinden in het gigantische Warhammer universum.
In de bevestigde lore van het Warhammer universum zijn Skaven een duivels ras, waarvan de mensheid het ras probeert stil te zwijgen. Het gaat zelfs zover dat als iemand over de Skaven praat ze verstoten worden of op de brandstapel gaan. Door met dit soort zaken goed rekening mee te houden, wordt het al een stuk lastiger om het verhaal en de gameplay goed aan te laten sluiten.

Grote is één van de belangrijke Warhammer Chaosbane features

Het is vanzelfsprekend ook van belang hoe groot een game is en dat weet Levieux. Vol trots zegt Levieux: “Dit is de grootste game die Eko gemaakt heeft.” Hij benadrukt dat het spel in ieder geval vijftig verschillende vijanden heeft en dat er verschillende mini-bosses te vinden zijn.
Ook het hele spel volledig met maximaal vier spelers coop te spelen, zowel lokaal als online. Als je de hele game van voor naar achter wilt spelen, gaat dat je naar schatting tussen de tien en vijftien uur kosten volgens Levieux. Maar dan heb je natuurlijk nog de endgame content en die drang om je karakter steeds te verbeteren. Je kunt daarnaast alles opnieuw spelen met een van de drie andere karakters voor een nieuwe ervaring of een andere moeilijkheidsgraad instellen, waardoor je elke keer weer anders speelt.

Realistische dromen

Het is natuurlijk wel belangrijk om realistisch te blijven als het gaat om de ontwikkeling van een game. Er zijn soms namelijk dingen die je niet kunt doen, waardoor je alleen maar met een beetje jaloezie naar de competitie kunt kijken. Levieux geeft toe dat hij dat soms ook wel heeft.
“Ik ben jaloers op de schaal via Diablo III. Er werken ontzettend veel mensen aan die game en dat kunnen we met Eko niet doen. Als er iets is waar ik dan ook echt jaloers op ben, is dat ik Warhammer Chaosbane niet zo groot kan maken als Diablo III.”
Het is begrijpelijk dat Levieux de game graag zo groot zou maken als zijn favoriete actie-RPG. Het verschil in mankracht is helaas wat dat in de weg staat. Het ontwikkelingsteam van Eko is nou eenmaal niet zo groot als die van Blizzard Entertainment.

Maar wanneer ben je nou klaar?

Een goed begin is het halve werk, maar wanneer de release plaatsvindt is het voor Eko Software nog niet genoeg. De game is nog niet eens uit, maar dat neemt niet weg dat er niet naar de toekomst gekeken kan worden. Na de release van de game die ergens in het voorjaar van 2019 moet plaatsvinden, krijgt de game nog meer content volgens Levieux.
“Wat het is, houden we nog even geheim”, zegt Levieux met een grijns. Hij verteld dat hij het belangrijk vindt dat de game na de release ondersteund wordt. Dit zal dan ook zeker gebeuren tot ten minste 2020. Wat er daarna nog komt, valt nog te bezien en alleen tijd zal een antwoord geven op die vraag.
Warhammer Chaosbane komt in 2019 uit op de PlayStation 4, Xbox One en PC. In onze Warhammer Chaosbane preview kun je lezen wat we van de game vinden.