Vorige week speelden we nog de baas over
minions in
Overlord II, om zo vijanden te verslaan en puzzels op te lossen. Deze week worden de
minions vervangen door een gigantisch monster, genaamd Majin. Jij hebt controle over de Majin, terwijl je zelf simpelweg een dief bent. Hoe dan ook, tezamen moet je de wereld redden van de '
darkness'.
Ontwikkelaar van dienst is de onafhankelijke Japanse studio Game Republic, gesitueerd in Tokyo. Deze ontwikkelaar is opgericht in 2003 door Yoshiki Okamoto, een veteraan in de game-industrie. Zo heeft hij onder andere gewerkt bij Konami en Capcom aan veel succesvolle franchises, voordat hij Game Republic oprichtte. In de beginjaren van de studio is er veel samengewerkt met Sony aan bijvoorbeeld de
Genji-serie. De laatste game in die serie was
Genji: Days of the Blade voor PlayStation 3, die in Europa een launchtitel was.
Een jaar later kwam Game Republic ook nog met de exclusieve PlayStation 3-game
Folklore. Een titel die ook zeker in deze rubriek kan worden besproken. De game heeft namelijk enigszins onder de radar gevlogen, wat uiteindelijk zorgde voor slechte verkopen. Verder is Game Republic ook de ontwikkelaar achter de exclusieve Dragon Ball-games op de Nintendo DS, waarvan er in totaal drie zijn gemaakt.
Op 26 november 2010 werd uiteindelijk
Majin and the Forsaken Kingdom uitgegeven en in februari 2011 verscheen
Knights Contract nog, de laatste game van Game Republic. In juni 2011 sloot de ontwikkelaar haar deuren. Gelukkig heeft een groot deel van het personeel een baan gevonden bij de nieuwe ontwikkelaar Tango Gameworks, die nu druk in de weer is met de
survival-horror game
The Evil Within.
Schattigheid is ook een positief punt
In deze rubriek bespreken wij altijd games die het goed tot redelijk doen op het gebied van recensies. Voor Majin and the Forsaken Kingdom is dat niet anders, want ook deze game doet het gemiddeld gewoon goed. Op XGN was het Rox die de
recensie schreef en Majin een welverdiende 7,5 gaf. Belangrijke pluspunten waren de kleurrijke wereld met donkere vijanden, de samenwerking tussen de hoofdpersoon en Majin, en om één of andere reden was schattigheid van Majin en andere dieren ook een terugkerende factor in de recensie. Of andere recensenten schattigheid aanhaalden in hun teksten valt te betwisten, maar Majin and the Forsaken Kingdom kreeg wel gemiddeld een
7,2 op PlayStation 3 en een
7,4 op Xbox 360 via Metacritic.
Uiteindelijk hebben zowel schattigheid als goede cijfers niet voor veel verkopen gezorgd. In totaal is de game slechts 410.000 keer over de toonbank gegaan. Zelfs in vergelijking met andere games in deze rubriek, is dit aantal erg laag. Dit legt wel meteen uit waarom de ontwikkelaar één jaar later zijn deuren sloot. Op verkoopgebied valt overigens een verschil te zien tussen PlayStation 3 met 240.000 verkopen en de Xbox 360 met 160.000 verkopen. Verder waren Europese Xbox 360 gamers voor slechts 20.000 verkopen verantwoordelijk en in Japan valt hetzelfde getal te noteren voor beide consoles. Toch raar dat een game die gemaakt is in Japan, het zo slecht deed in eigen land.
Samen sta je sterk
Een belangrijk onderdeel van Majin and the Forsaken Kingdom is de wereld waarin het verhaal zich afspeelt. Niet voor niets krijgt het ook de titel Forsaken Kingdom. Zo raak je als dief verstrikt in een avontuur, waarbij jij de wereld moet ontdoen van de 'darkness'. Binnen dit avontuur ontdek je een wereld met kleuren die van je scherm afspatten, en tegelijkertijd donkere wezens die je moet verslaan. Daarbij kom je ook op verschillende terreinen terecht, zoals een bos, een woestijn, verschillende ruïnes en uiteraard een kasteel.
Gelukkig kun jij iedereen aan in samenwerking met de Majin. Door de gehele game heen merk je dat de band tussen jou en de Majin alsmaar groeit. Zo ben jij de persoon die op zoek gaat naar fruit voor de Majin, zodat hij nieuwe krachten krijgt en sterker wordt. De Majin verdedigt jou op zijn beurt van alle grote tegenstanders. Tegenstanders die alsmaar pittiger worden, naarmate je naar het einde van de game toewerkt. Het is daarom ook goed dat de besturing van de Majin, ofwel het geven van commando's, ook lekker werkt. Niets geeft namelijk zoveel voldoening als het commanderen van een gigantisch beest, dat er vervolgens lekker op los slaat.
Vechten is echter niet alles wat je in de game doet. Zo zijn puzzels een even belangrijk element van de game. Ook hier is dan weer de samenwerking ontzettend belangrijk. De Majin helpt je bijvoorbeeld om op hoge plekken te komen, en jij commandeert hem om dit voor elkaar te krijgen. Tevens zijn de nieuw gevonden krachten, die de Majin door middel van fruit krijgt, enorm belangrijk in het oplossen van puzzels. Onder die puzzels vallen ook enigszins de eindbazen, want die moet je op een specifieke manier verslaan, door gebruik te maken van de juiste krachten.
Waarom nu nog proberen?
In de reacties op de recensie van Majin and the Forsaken Kingdom gaven mensen aan het spel ooit uit de budgetbak te willen vissen. Waarschijnlijk is die gedachte in vergetelheid geraakt en dat is enorm zonde. Zo heeft deze game een prachtige wereld om te ontdekken samen met je gigantische vriend. Zeker mensen die houden van puzzels in hun games, mogen Majin and the Forsaken Kingdom eigenlijk niet laten liggen. Voor de mensen die zich nu voelen aangesproken, ga zeker op zoek naar deze game, want hij is het spelen meer dan waard.