De afgelopen maanden verschijnt er haast dagelijks wel een bericht met daarin een soms duidelijke, soms vage uitgelekte foto van de aankomende iPhone 6 (check ons
nieuwsarchief maar). Toch zijn deze berichten keer op keer populair, en ook de uiteindelijke apparaten gaan vak als warme broodjes over de toonbank. Stopt dit ooit nog? Wij denken stiekem van niet, en geven je daarvoor vijf redenen.
Apple werd in 1976 opgericht door
Steve Jobs, Steve Wozniak en Ronald Wayne. Met name die eerste is voor bijna iedereen hét symbool van Apple. Helaas overleed Jobs in november 2011 aan alvleesklierkanker, wat zorgde voor een ware golf aan condoleances, respectbetuigingen en verdrietige mensen van over de hele wereld.
Velen waren hierna bang dat Apple zonder de leiding van Steve Jobs ten onder zou gaan en niet meer vernieuwend kon zijn. Dat blijkt niet het geval, aangezien het Amerikaanse bedrijf nog steeds bestaat en jaarlijks nog nieuwe producten maakt en bedenkt. Apple-moe lijkt de wereldwijde consument dus allerminst, en wij geven je vijf redenen waarom dit zo is.
Apple zorgt voor concurrentie
Misschien niet een directe reden, maar volgens ons wel één van de redenen dat we nog niet Apple-moe zijn. Apple houdt namelijk de concurrentiestrijd in stand, wat voor prijsdalingen en de drang van fabrikanten om producten nóg beter te maken zorgt. Kortom: alleen maar voordelen voor de consument.
Apple beleeft vooral een zware concurrentiestrijd met Samsung. Dit is mede te zien in het grote aantal rechtszaken waarin beide bedrijven de hoofdrol speelden. Deze rechtszaken worden voornamelijk aangespannen, omdat de producten van Samsung te veel op die van Apple zouden lijken. De moeite van Apple om dit via de rechter uit te spelen legde het bedrijf geen windeieren: Samsung heeft momenteel al zo’n één miljard dollar aan Apple moeten betalen.
Unieke vernieuwende producten
De
iPad, iPod Nano en iPhone. Het waren allemaal producten die iets vernieuwends hadden, en het waren allemaal producten gemaakt door Apple. Grote kans dat het Amerikaanse bedrijf ook in de toekomst met zulke producten zal blijft komen, en dus ook één van de redenen waarom wij nog niet Apple moe zijn.
Toch is er, vooral na de dood van Steve Jobs, wel enige kritiek op Apple ten aanzien van dit punt. Apple zou niet meer vernieuwend genoeg zijn, omdat iemand met net zo’n creatief brein als Jobs niet meer door de gangen van de gebouwen van Apple zou lopen.
Apple = kwaliteit
Dat Apple de afgelopen jaren minder vernieuwend is geweest dan de jaren ervoor, heeft in ieder geval niets afgedaan aan de kwaliteit van de producten. Apple staat gewoon voor kwaliteit, dat is in ieder geval een ding wat zeker is. Natuurlijk zijn de tablets, smartphones en MacBooks daardoor wel iets duurder dan de ‘normale’ merken, maar dat houdt mensen dus niet tegen om ze te kopen (al komt dat straks ook nog aan bod).
Eén van de belangrijkste kenmerken van de kwaliteit van Apple-producten is het grote aantal functies op elk apparaat. Ook het feit dat Apple-producten gemakkelijk met elkaar content kunnen delen via de iCloud, werkt erg gebruiksvriendelijk.
Gezien worden met die nieuwe iPhone
Apple staat dus voor kwaliteit, en dat levert natuurlijk ook een bepaalde status op. Onder meer door deze status blijven de mensen dus nieuwe Apple-producten kopen. Want wanneer je gezien wordt met een iPhone 5s,
MacBook of iPad, nou dan heb je wat bereikt in je leven hoor.
Natuurlijk hoort bij deze status ook de duurdere prijs van de Apple-producten, zoals we in de reden hiervoor al noemde. Voor het nieuwste van het nieuwste van Apple betaal je nou eenmaal meer dan voor de nieuwste producten van bijvoorbeeld Samsung, Sony, LG of HTC.
Wereld zonder Apple is ondenkbaar
Dit is voor ons de belangrijkste reden. Apple is als merk zó enorm bekend en zó enorm sterk geworden, dat het gewoon niet meer weg te denken is uit onze hedendaagse maatschappij. En mocht het moment zich toch ooit voordoen dat Apple verdwijnt, zijn er waarschijnlijk genoeg mensen die hiertegen in opstand komen.
Diezelfde mensen bezitten waarschijnlijk ook alles aan elektronica van Apple. Dat is namelijk ook een grote kracht van Apple. Qua uiterlijk hebben de producten namelijk zo’n eigen stijl en zo’n uniek karakter, dat dit ook bepaalde sport in zich heeft om alle producten als het ware te verzamelen. En natuurlijk gewoon vanwege de eerder genoemde redenen van kwaliteit en status.