Een game wordt gemaakt of gebroken door zijn mechanics. Ze moeten goed en soepel werken, simpel genoeg zijn en ook nog een beetje origineel zijn. Hier een lijst van de tien leukste, origineelste of beste game mechanics.
10. Middle Earth: Shadow of Mordor/Shadow of War - Nemesis Systeem
Shadow of Mordor werd in 2014 redelijk onverwacht een grote hit. Het bleek dat ontwikkelaar Monolith Entertainment een schot in het doel had met het Nemesis Systeem. Ondanks de niet erg indrukwekkende verhaallijn, zorgde dit systeem ervoor dat het vechten tegen de NPC's erg persoonlijk aanvoelde.
Het Nemesis Systeem hield in dat wanneer de speler een ork-leider doodde, een ander gepromoveerd werd en zijn plaats in nam. Werd de speler gedood door een ork, dan kreeg deze ook een promotie, en maakt hij je waarschijnlijk belachelijk als je hem nog een keer tegenkomt. Maar ook kon je een ork die in jouw macht was helpen met het opklimmen door de rangen, om zo een machtige bondgenoot te krijgen.
Dit systeem zorgt ervoor dat elke playthrough uniek aanvoelt; elke ork reageert anders, ze kunnen trauma's overhouden aan een nederlaag of juist sterker worden. In het vervolg
Middle Earth: Shadow of War is het Nemesis Systeem nog veel uitgebreider uitgewerkt.
9. Sniper Elite - killcam
Sniper Elite V2 is een tactische third-person shooter uit 2012. In dit spel neem je het als scherpschutter op tegen zowel het Duitse als het Rode leger in het Berlijn van 1945. Als scherpschutter ga je geen vuurgevecht aan maar moet je het hebben van het kiezen van je positie, het zorgvuldig timen van je schot en natuurlijk: goed mikken.
Dat laatste bracht een zeer vermakelijke mechanic met zich mee: de X-ray killcam. Bij een bijzonder goed schot, een treffer op een bewegend doel of een bijzonder ver headshot bijvoorbeeld, zoomt de camera in op de kogel, en laat vervolgens als een X-ray apparaat zien welke vitale organen je raakt in je slachtoffer. Wel moet er bij gezegd worden dat deze mechanic wel érg lijkt op een andere op deze lijst.
De killcam is een mechanic die je er veel voldoening kan schenken. Het zorgt er ook voor dat je gaat proberen de meest fantastische treffers te maken. Dit kun je doen door de moeilijkheidsgraad laag en de aim-assist aan te zetten, maar een echte expert doet dit natuurlijk met alle realistische dingen waarmee je in Sniper Elite rekening moet houden: ademhaling, bullet drop, je hartslag en de wind. Als je op de realistic-moelijkheidsgraad op de killcam ziet hoe je drie soldaten headshot met één kogel voel je je pas echt een sniper.
8. Fallout: Vault-Tec Assisted Targeting System
In de open world RPG Fallout 3 uit 2008 werden een groot aantal nieuwe dingen geïntroduceerd. Dit was de game waarmee de Fallout-serie echt groot werd. Een terugkerend element uit Fallout 3 is het Vault-Tec Assisted Targeting System, of V.A.T.S.
Bij het gebruiken van het V.A.T.S. speelt de game verder in slowmotion terwijl de speler alle tijd kan nemen om te kiezen waar hij op zal schieten. Schiet je op het hoofd, de torso, de linker- of rechterarm, de benen of je vijand zijn wapen. Elk schot zal een ander effect hebben, en ook geeft het systeem weer hoeveel kans je hebt om het lichaamsdeel ook daadwerkelijk te raken.
V.A.T.S. is één van de dingen die Fallout meer maak dan slechts een third-person shooter, door variatie toe te voegen aan de gevechten. Dus neem je tijd, kies je doelwit en geniet van de bloederige uitkomst.
7. Just Cause - enterhaken
In een open world game als Just Cause, waar snelle auto's helikopters en vliegtuigen de belangrijkste vorm van transportatie zijn, is er één ding dat leuker is dan deze allemaal: de enterhaak.
Door deze te gebruiken kun je je al slingerend door de wereld begeven, en waan je jezelf Spider-Man of Tarzan. De enterhaak het in Just Cause 2 en 3 een steeds efficientere manier van transportatie tot je op een gegeven moment de grond bijna niet meer aan hoeft te raken, en het zelfs kunt gebruiken als een belachelijk krachtig wapen; maak een gastank vast aan een voorbijvliegende helikopter en zie wat er gebeurt.
Het mooie aan de enterhaak is dat je jezelf kunt vastmaken aan voorbijrijdende of vliegende voertuigen, en zo een eindje mee kunt liften, of zelfs het voertuig kunt stelen. Dus als je vast zit in the middle of nowhere, gebruik je enterhaak.
6. Max Payne - Bullet Time
Max Payne is een driedelige serie third-person shooter, waarvan de eerste game uitkwam in 2001. Het verhaal volgt de politieagent Max Payne die rogue gaat wanneer zijn familie wordt vermoord door drugsdealers. De eerste twee games uit de serie zijn alleen singleplayer, maar de derde heeft ook multiplayer.
Het bijzondere aan de Max Payne games is dat je je kunt gedragen als Neo uit de Matrix; de spellen zijn voornamelijk succesvol geworden door hun gebruik van bullet time tijdens vuurgevechten. Je kunt al vallend en springend in slowmotion kogels ontwijken terwijl je de vijanden vol pompt met lood.
In Max Payne 3 wordt het ook mogelijk te zien hoe je kogels in alle detail inslaan op je vijand. Een beetje zoals dat ene Sniper Elite spel eigenlijk.
5. Halo 2 - Regenererende health
Halo 2 wordt vaak genoemd als het spel dat Xbox Live groot maakte. Het was één van de eerste games die online lobbies op de console toegankelijk maakte, en bracht game modes als King of the Hill en Capture the Flag met zich mee.
Maar ook had het een element wat grote invloed zou hebben op andere shooters. Mensen die de originele Xbox hebben gehad zullen nog steeds nostalgische gevoelens krijgen van het piepende alarm van Master Chief's schild dat op was, en vervolgens het zoemende geluid van het opladen.
Halo 2 was de eerste fps die regenererende health had. Als je bijna dood was werd het tijd om dekking te zoeken en te wachten tot je weer volledige hitpoints had. Dit concept werd later overgenomen door tientallen andere shooters, waaronder Battlefield en Call of Duty.
4. Mortal Kombat - Fatalities
Het onderdeel dat deze legendarische serie fighting games laat uitblinken van anderen. Of je de games nou gespeeld hebt of niet, iedereen heeft wel eens de iconische en onheilspellende zin "Finish Him"gehoord.
De Fatalities zouden eerst alleen een 'gratis' aanval zijn die de speler kon doen op zijn verdwaasde, bijna dode tegenstander. Dit groeide uit tot de bloederige en gruwelijke executies die we nu kennnen.
De Fatalities in de originele
Mortal Kombat waren al reden voor verschillende rechtszaken en de invoering van de Amerikaanse leeftijds-ratings voor games, maar ze werden alleen maar gruwelijker naarmate nieuwere versies van de game uitkwamen. Mortal Kombat X uit 2015 is het nieuwe hoogtepunt met
tientallen combinaties van afgehakte of gespleten lichaamsdelen en organen die in grafisch detail worden weergegeven.
3. Dark Souls - New Game Plus
Dark Souls staat bekend als één van de moeilijkste (en soms meest frustrerende) serie games ooit. Doodgaan in deze game is geen schande, maar wordt zelfs van je verwacht. Maar voor de masochisten onder ons heeft deze game een element dat de moeite waard is.
Met New Game Plus word een unlockable moeilijkheidsgraad bedoeld, meestal wanneer je de op één na hoogste moeilijkheidsgraad hebt uitgespeeld. De meeste games laten je hetzelfde spel gewoon nog een keer spelen met vijanden met meer hitpoints en bijvoorbeeld zonder richtkruis in een shooter. Maar Dark Souls beloont je nog veel meer voor je moeite.
Tijdens je nieuwe playthrough behoud je de levels en gear die je behaald hebt, maar kom je zeldzamere en gevaarlijkere vijanden tegen. Deze zullen ook betere en zeldzamere loot dropen. Dit zorgt ervoor dat de Dark Souls game een zeer grote herspeelbare waarde hebben.
2. Minecraft - Crafting systeem
Minecraft heeft sinds de release van de Alpha-versie in 2010 een enorme impact gehad. De populariteit van het vierkante spel beïnvloedde andere sandbox en survival games als Rust en zelfs DayZ.
Een van de onderdelen die Minecraft zo succesvol maakte, naast de marketing en procedurele gegenereerde werelden, was het crafting systeem. Op het oog een vrij simpele rechthoek van verschillende slots; plaats de juiste combinatie van grondstoffen en materialen in de juiste slots in een werkbank en je hebt een deur, een raam of een wapen.
Deze eenvoud zorgt ervoor dat je een enorme combinatie van complexe voorwerpen kunt maken, die allemaal interactief met elkaar zijn. Door hefbomen en geleidende draden te maken is het mensen zelfs gelukt in Minecraft een simpele computer te maken.
1. Grand Theft Auto - De open wereld
Een open wereld in een actiespel lijkt tegenwoordig misschien niet heel bijzonder meer; er zijn tegenwoordig tientallen spellen waar je in meer of mindere mate zelf kunt bepalen wat je gaat doen. Dat dit tegenwoordig mainstream is geworden is geheel te danken aan één van de populairste series aller tijden, en specifieker:
Grand Theft Auto III.
Vóór GTA III waren open werelden vooral het domein van RPG's en adventure games. Rockstar liet met haar eerste third-person GTA zien dat een open wereld ook kon in een donkerder en tegelijk minder serieus spel. Tegelijk gaf GTA veel meer vrijheid; in andere spellen kon je op verkenning uit en misschien een paar sidequests doen.
In GTA waren er voor het eerst honderden losse missies te doen. Ook kon je er voor kiezen om jezelf uren te vermaken door door de stad te rijden en chaos te veroorzaken. En dan hebben we het nog niet eens over de cheatcodes gehad.
Beste game mechanics: nog meer?
Tot zover onze lijst van de meest invloedrijke en beste game mechanics. Natuurlijk zijn dit er maar tien, en zijn er in duizenden videogames nog talloze unieke en goede mechanics te vinden. Wat vind jij de beste mechanics, of zijn we er een vergeten? Laat het ons weten!