Super Mario Maker 2 lijkt een hoop nieuwe mogelijkheden te gaan bieden. Deze
features bespreken we al uitgebreid in een andere Super Mario Maker 2 feature special. Maar die korte trailer die ons moest prikkelen enthousiast te worden voor de game, heeft ook verlangens opgewekt voor functies die (nog) niet zijn aangekondigd.
Meer Super Mario 3D World
In de trailer zagen we al dat er elementen uit
Super Mario 3D World aan het spel zijn toegevoegd. Dit opent een wereld van veel nieuwe mogelijkheden. Alhoewel wat we zien allemaal 2D is, zijn er wel dingen zoals de Mario Cat-suit overgenomen. Mario had in Super Mario 3D World bewegingsmogelijkheden die we in geen 2D game tot nu toe hebben gezien. Het zou dan ook tof zijn als we dingen zien als rollen, achteruit springen,
double jumps of ver springen. Op die manier voelt het spel meer aan zoals we gewend zijn.
Dit zouden goede aanvullingen zijn op de normale bewegingsmogelijkheden die al aanwezig zijn in 2D Mario
games. Het lijkt erop dat
Nintendo in ieder geval al enkele bewegingen over gaat nemen, dus het zou een goede zaak zijn om het spel op deze manier meer mogelijkheden toe te voegen. Laat het maar zo uitgebreid worden dat het Nintendo inspireert om een 2.5D Mario game hierna te maken die helemaal in de Super Mario 3D World stijl is.
New Super Mario Bros U Deluxe Multiplayer
Het lijkt erop dat Super Mario Maker 2 multiplayer gaat aanbieden. We zien namelijk zowel Mario als Luigi op de PR-materialen terugkeren. Hier opent zich een deur voor een toffe multiplayer die geïnspireerd is op
New Super Mario Bros. U Deluxe. Hier kon je aan de slag met Mario, Luigi, Toad, Toadette en Nabbit. Voornamelijk de laatste twee waren handig voor de beginnende Mario-speler. Met Nabbit kon je zelfs zoveel tegen vijanden aanlopen als je maar wilde, het deed je niks. Handig als je kleine broertje of zusje ook mee wil doen.
Mocht dit worden geïntroduceerd dan zou het, het gaafst zijn als dit wordt doorgetrokken door alle thema's van Super Mario Maker. Natuurlijk betekent dit eventjes werk voor Nintendo. De oorspronkelijke eerste Mario Games hadden niet eens multiplayer zoals wij vandaag de dag kennen, dus dit moet er compleet bij worden ontworpen. En dat op zo'n wijze dat het aansluit op de net wat andere gameplaymechanics van die tijd.
Meer thema's
We hebben al gezien dat er een nieuw thema wordt toegevoegd: Super Mario 3D World. Dit is gaaf, maar een kleine stap in wat er allemaal mogelijk is met Mario games. Het gaafste zou het namelijk zijn als we ook andere thema's een soortgelijke behandeling zien krijgen. Denk bijvoorbeeld aan Super Mario Galaxy waarbij je regelmatig van planeet naar planeet moest springen. Dit concept is prima te vertalen naar een 2D Mario-game. Hobbyisten hebben het eerder al eens gedaan en hebben vervolgens gedeeld hoe dit concept in elkaar stak.
Juist door meer thema's toe te voegen, geef je spelers meer vrijheid binnen Super Mario Maker 2. Die extra dosis vrijheid zal er voor kunnen zorgen dat dit spel echt anders aan gaat voelen dan Super Mario Maker voor de Wii U en 3DS. Nintendo kan namelijk voornamelijk extra Mario-harten voor zich winnen door flink uit te breiden in het aanbod.
Crossplay
Nintendo kan met New Super Mario Maker ook winst behalen door het delen van levels te vereenvoudigen. Hoe gaaf zou het bijvoorbeeld zijn als je in Super Mario Maker 2 de levels van Super Mario Maker kunt spelen. Door de loop van de jaren heen zijn er ontzettend veel levels gemaakt en makers vinden het vaak een eer als je hun levels speelt. Dit is al te zien op momenten dat het spel op bijvoorbeeld Twitch werd gestreamd. Daar keken mensen toe hoe streamers verzoeken aannamen voor welke levels ze speelden. De makers keken vervolgens hoe de streamer alle moeite stopte in het uitspelen van hun moeilijkste levels.
Het is volkomen begrijpelijk als trouwens de levels, die zijn gemaakt in Super Mario Maker 2, niet speelbaar zijn in het eerste deel. Het is voor Nintendo niet echt efficient om Super Mario Maker zodanig te updaten dat die alle nieuwe features van deze nieuwe
release gaat krijgen. Maar zolang Nintendo geen features gaat schrappen, zouden oude levels in deze nieuwe game prima werken. Je kunt direct vanaf release met enorm veel speelbare levels starten.
Meer ruimte
Hoe dit spel ook uitpakt, het bouwen van levels zal altijd centraal staan. Daarvoor moet je zoveel mogelijk bouwopties aangereikt krijgen. Nintendo kan met Super Mario Maker heel makkelijk uitbreiden door meer bouwobjecten toe te voegen. Bijvoorbeeld meer landschapopties of meer vijanden. Dit lijkt er te komen. Al die opties zijn leuk, maar het zou vele malen leuker als je ook meer ruimte krijgt om al die extra Super Mario Maker 2 features in kwijt te kunnen. Uiteindelijk wil je namelijk levels maken waarbij je zoveel mogelijk gekke dingen kunt uitproberen. Daar heb je ruimte voor nodig!
Niet alleen ruimte in hoeveel oppervlakte je vol kan bouwen met objecten, maar voornamelijk door het maximale aantal objecten dat je kunt plaatsen op te krikken. Om echt je creativiteit kwijt te kunnen moet Super Mario Maker onbelemmerd aanvoelen. Alsof je alles kunt. Dat is lastig, maar Nintendo lijkt te weten waar ze mee bezig is.
Veel Super Mario Maker 2 features
Er zijn al een hoop
Super Mario Maker 2 features bekend. Zo is er eerder een trailer geweest waar veel in werd getoond. Dit wakkert het verlangen naar meer aan. Naar welke Super Mario Maker 2 features verlang jij? Laat het ons weten in de reacties!