Oogappels 2012: Borderlands 2

Article
woensdag, 25 januari 2012 om 18:30
xgn google image
We zullen vandaag eens een game behandelen die twee genres door elkaar mengt. Jullie hebben de titel natuurlijk al gezien, we hebben het over Borderlands 2. Een game die shooter-elementen mixt met RPG-kenmerken en zich bovendien dit jaar Oogappel mag noemen.
In 2009 verscheen de eerste Borderlands die heel wat veranderingen in het ‘normale’ shootergenre aanbracht. Behalve hersenloos op vijanden schieten was Borderlands ook een complete role-playing game. Beginnend als n00b kon je helemaal opgroeien tot een sterke deugniet waar iedereen bang voor was. Dit RPG-gedeelte was helaas niet helemaal geweldig. Het was goed genoeg, maar het kon heel veel beter. Iets dat ook beter gaat worden in het vervolg. Gelukkig maar.
In het begin van deze tweede ‘role-playing shooter’ kan de speler uit vier compleet nieuwe karakters kiezen. Salvador kennen de meeste inmiddels wel. Hij is de gozer die op zowat iedere screenshot van de game staat met kilo’s spieren en een geweer in iedere hand. Het twee karakter is Maya, zij lijkt op Lilith uit het eerste deel, al zijn er nog geen specificaties over haar bekend. Hetzelfde geldt voor de andere twee, nog naamloze, karakters. De game wordt dus gespeeld met vier nieuwe karakters, maar dat betekent niet dat we geen bekende personages tegenkomen. Die vier hoofdpersonen uit deel één – Roland, Lilith, Brick, en Mordecai – komen allemaal voor in Borderlands 2. Ook Guardian Angel en de robot Claptrap keren terug.
De Kunstmatige Intelligentie van alle karakters is trouwens helemaal op de schop gegaan. Vijanden zullen echt samen proberen te werken om jou neer te halen. Geen dom kuddegedrag meer, dus je moet echt opletten in de gevechten. Ontwikkelaar Gearbox Software geeft wel aan dat vijanden van een erg laag level nog steeds graag de loop van je geweer in kijken. Wijsheid komt met de jaren, en zo ook bij de vijanden in Borderlands 2. Sommige vijanden zullen elkaar kunnen oplappen wanneer ze zwaargewond zijn en sommige kunnen bijvoorbeeld het schild van andere vijanden sterker maken. Het wordt dus een tikje tactischer allemaal, maar daardoor ook een stuk interessanter.
Als je in zo’n gigantische wereld terecht komt, wil je natuurlijk wel geboeid blijven. In deel één zagen we te vaak lege, open vlaktes waar maar weinig op te doen was. In deel 2 komt de hele wereld tot leven. Je zult je geen moment vervelen als je over Pandora rondloopt. Er zit ook veel meer variaties in de omgevingen en dan met name de hoogteverschillen zijn anders. Vijanden kunnen je gewoon van bovenaf bespringen, dus goed uitkijken waar je loopt! Uiteraard zul je ook in Borderlands 2 je vrienden hebben om jou te beschermen. Want hoe leuk dit alles ook klinkt, het is waarschijnlijk nog tien keer leuker met wat vrienden. Borderlands 2 wordt een absolute must have voor de co-ophoeren onder ons, en daarmee een verdiende Oogappel van 2012.