Life is Strange 2 details beloven een roadtrip [gezien op gamescom]

Article
dinsdag, 28 augustus 2018 om 11:45
life is strange 2 details beloven een roadtrip gezien op gamescom 137862 1
We trapten gamescom dit jaar op goede wijze af door een scala aan Life is Strange 2 details te ontvangen. In het imponerende Residenz Astor Film Lounge werd de pers uitgenodigd om alvast een kijkje achter de schermen te ontvangen van Life is Strange 2. Gameplay, het verhaal en de setting kwamen allemaal voorbij.
Wat we zagen was misschien nog wel indrukwekkender dan de reusachtige ruimte die wegens de oude structuren deed denken aan een operazaal. Vanaf het eerste moment dat gameregisseur Michael Cano het podium besteeg met Jean-Luc Cano, schrijver van de game, werd duidelijk gemaakt dit een heel ander verhaal zou worden. Zeg maar gedag tegen Max en Chloe, want dit is het verhaal van de broers Sean en Daniel Diaz.

Nieuwe cast, nieuwe setting

De eerste van de Life is Strange 2 details is dat de game zich volledig zal richten op een nieuwe cast onder leiding van Sean en Daniel. De speler krijgt de controle over Sean die samen met zijn kleine broertje op de vlucht is. Dit heeft er mee te maken dat de broers betrokken waren bij een mysterieuze, bovennatuurlijk explosie waarbij een agent om het leven kwam.
Hierdoor worden ze geforceerd om hun plezierige bestaan in Seattle achter zich te laten en hun ogen op de weg te richten. Een weg die ze moet leiden naar Puerto Lobos, een plek in Mexico waar hun vader vandaan komt. Ze zullen hem daar helaas niet treffen, want tijdens het incident kwam ook hun vader om het leven.
137863

Overlevingsinstinct

De twee staan als het ware helemaal alleen en de reis van Seattle naar Puero Lobos is lang. De jongens moeten dan ook proberen om te overleven, waarbij Sean voor zijn kleinere broertje moet zorgen. Dit werd dan ook duidelijk tijdens een gameplay fragment dat getoond werd wat zich iets voordat je op de helft van aflevering 1 bent afspeelt.
De jongens liepen door het bos opzoek naar onderdak voor de nacht en met flinke honger. Wanneer ze een verlaten auto tegenkomen met een chocoladereep krijg je als speler de keuze om deze te stelen of niet. Het is typisch voor Life is Strange om keuzes te maken, maar die gaan in het tweede deel een extra laag krijgen.
137864

Het goede voorbeeld

De keuzes die je Sean laat maken hebben niet alleen invloed op hem en het verhaal, maar ook op Daniel. Doordat hij zijn grote broer als voorbeeld ziet, zal hij zijn gedrag overnemen. Wanneer Sean dan ook besluit dat het een goede keuze is om een chocoladereep te stelen, leer je Daniel als het ware dat stelen door de beugel kan. Hij zal dan in de game ook op zichzelf gaan stelen en dat kan vervolgens weer nieuwe problemen opleveren.
Daniel is wat dat betreft echt een personage en niet zomaar een computergestuurd poppetje dat je met je mee moet slepen. In de gameplaydemo waren er nog verschillende andere momenten waarop hij spontaan iets in de wereld zag en dat wilde delen met Sean. Zo vond Daniel bessen aan een struikje waardoor er een nieuw dialoog ontstond.
Het komt erop neer dat Sean eerst nog moest onderzoeken of de bessen veilig waren om te eten, terwijl Daniel impulsief zijn mond al vol wilde proppen. Dit soort kleine momenten van broederschap zijn de dingen die je in de game bij zullen blijven en je tonen dat je hier met twee hele verschillende personages te maken hebt.
137865

De toon zetten

De laatste van de Life is Strange 2 details waarvan je je bewust moet zijn, is dat de game wederom een prima sfeer bevat. Deze is in vergelijking met de eerste Life is Strange heel anders, want het verhaal lijkt in deze game meer op dat van een roadtrip-film. Dit vertaalt zich in de game op grote wijze door middel van de muziek.
Het is niet meer alleen de serene rust die we bij Max en Chloe zo gewend waren, maar ook kent de muziek wat meer dringende ondertonen. Het doet je hierdoor alsnog beseffen dat je hier met twee kinderen te maken hebt die voortvluchtig zijn. Toch zijn er wel de rustigere momenten die vergezeld worden door intieme dialogen die het kippenvel doen opkomen.

Life is Strange 2 details laten Max en Chloe achterwege

Tussen de Life is Strange 2 details werd opvallend genoeg geen woord gerept over Max en Chloe. Dit lijkt ook niet nodig te zijn, want met de korte blik lijkt de game ons genoeg plezier te beloven met de gebroeders Diaz.
De eerste aflevering van Life is Strange 2 komt uit op 27 september op de PlayStation 4, Xbox One en PC. Check onze speciale gamescom pagina voor nog meer over Life is Strange 2, waaronder onze hands-on met de game.