Interview: Ernst Zamora over F.E.A.R. 3

Article
zondag, 17 april 2011 om 12:00
xgn google image
Het is tijd voor F.E.A.R. 3, het derde deel uit de vrij succesvolle franchise. Hoe wreed, eng, spannend en boeiend wordt het spel? We vroegen het aan Ernst Zamora, producent van het spel bij ontwikkelaar Day 1 Studios, ook verantwoordelijk voor de Xbox 360 en PlayStation 3 versie van de eerste F.E.A.R.
We mogen binnenkort weer gaan griezelen! Lekker weer met Alma, ons 'oh zo' liefdevolle meisje. Maar we gaan niet in ons eentje griezelen met Alma. F.E.A.R. 3 gaat zich namelijk vooral op het co-op gedeelte focussen. Is dat een te riskante zet van Day 1 Studios, of kunnen ze de beloftes waarmaken? Earnest Zamora antwoordt.
XGN: Ten eerste, wat was de hoofdreden om te focussen op het co-op gedeelte?
Ernst Zamora: De co-op modus was echt iets totaal nieuws wat we in F.E.A.R. 3 wilden toevoegen. Uiteraard bevat het spel uiteraard nog een singleplayer modus waar fans van het eerste uur zeker van zullen smullen. De horror is nog steeds aanwezig, en de spectaculaire gevechten ook. Maar ik moet zeggen, co-op maakt je franchise een stuk uitgebreider en toegankelijker voor iedereen.
Doordat in het spel iedere speler (je hebt twee hoofdrolspelers in het spel) hun eigen unieke kwaliteiten heeft, konden we het eigenlijk niet maken om maar één personage speelbaar te maken. Vandaar de co-op modus. Zo krijgt iedere speler tóch de keuze met wie ze willen spelen; samen, alleen, het maakt niet uit. Met deze mogelijkheid maken we de wereld van F.E.A.R. veel en veel breder.
XGN: Is er een groot verschil tussen de singleplayer en de co-op modus?
Ernst Zamora: Het verhaal blijft hetzelfde. Natuurlijk zijn er wat verschillen qua actie, maar dat is ook logisch aangezien je bij co-op met z’n tweeën speelt. Dat is een enorm groot voordeel, dus daarom hebben we bijvoorbeeld meer vijanden en dergelijke in die modus toegevoegd. Wel moet er gezegd worden dat álle levels zijn ontworpen met die coöperatieve modus in onze gedachten. Daarom is het spel niet zo heel erg lineair; er valt dus veel te beleven en te ontdekken.
Je moet niet gelijk denken dat we de singleplayer zomaar achterwege laten. Integendeel zelfs. Door het juist focussen op de co-op modus wordt de singleplayer nóg interessanter. Doordat de levels veel uitgebreider en breder zijn, wordt de spelervaring in die modus ook interessanter. Het maakt eigenlijk niet zo veel uit; beide modi zijn gewoon erg boeiend en leuk om te spelen. Dat willen de spelers van de F.E.A.R. franchise ook. Zij gaven via feedback aan dat ze bijvoorbeeld meer variatie in de levels wilden. Dat krijgen ze nu.
XGN: Hoe zie je F.E.A.R. 3; als een survival horror game of een first person shooter met horror elementen? De vele actie die je al eerder noemde, laat mij vooral neigen naar dat laatste.
Ernst Zamora: Hmm, ik denk dat F.E.A.R. 3 vooral een FPS met horror elementen is. En dat is naar mijn mening eigenlijk altijd zo gebleven bij alle delen uit de franchise. Een survival horror game is toch echt een game als Resident Evil, waar je maar weinig wapens en munitie hebt. Daar moet je echt zien te overleven. Bij F.E.A.R. is dat niet echt zo. Het is altijd een snelle, paranormale actie game geweest. Dat willen we doorzetten bij deel drie.
XGN: Maakt het spel jou eigenlijk nog bang?
Ernst Zamora: Maar natuurlijk!
XGN: Zelfs na vijf keer hetzelfde level doorspelen?
Ernst Zamora: Nou, dat is ook weer een beetje overdreven. Maar je blijft nog redelijk vaak schrikken hoor. F.E.A.R. 3 blijft net als de voorgaande twee games erg eng. Ik durf zelfs te zeggen dat het nóg enger wordt. We hebben Steve Niles en John Carpenter, experts op het gebied van horror, ingehuurd om ervoor te zorgen dat de horror in deel drie van hoge kwaliteit zal zijn.
We hebben wel zo bedacht dat als een speler gemakkelijk door het spel komt, dat het spel een stuk moeilijker en enger wordt. Dat geldt hetzelfde voor de co-op modus.
XGN: Dan het laatste: de multiplayer. Ik heb zelf de “FUCKING RUN” modus (daar moet je met je teamgenoten weg zien te komen, aangezien een stofwolk je op wil slurpen. Maar diverse vijanden willen je tegenhouden) gespeeld en ik was zeer diep onder de indruk. Het is ook erg eng, moet ik toegeven. Zijn er ook meer leuke, spectaculaire modi als deze?
Ernst Zamora: Jazeker! Ik denk dat alle modi in F.E.A.R. 3 erg leuk zijn om te spelen. Zo is er een modus waar je talloze vlagen aanvallen van vijanden moet verslaan. Klinkt leuk, maar het geweldige is dat Alma ook in deze modus aanwezig is.u En zij is gewoon erg ‘creepy’. Dat zorgt nog altijd voor hilarische reacties onder de teamgenoten. Als Alma je namelijk ziet, dan ben je de sjaak. Punt uit.
Dan heb je ook nog de Soul Survivor modus. Daar begin je gewoon als soldaat, samen met je andere F.E.A.R. squad leden. Aan ’t begin moet je samen met je teamgenoten ervoor zorgen dat de vijanden worden verslagen. Maar ja, dan krijg je Alma weer. Zij pikt één teamgenoot uit en zorgt ervoor dat diegene zeg maar 'demoniseert'. Dan verandert diegene in een soort geest, en moet hij of zij ineens met de vijanden gaan samenwerken. Dus dan mag hij oorspronkelijke teamgenoten de grond in boren. Wat ook leuk is, is dat je ook je voormalige teamgenoten kunt demoniseren. Hierdoor blijft het gewoon eng!
XGN: Mag ik u bedanken?
Ernst Zamora: Jazeker!
F.E.A.R. 3 zal vanaf 27 mei in de winkels liggen voor de PlayStation 3, Xbox 360 en PC. Als je meer wilt weten over deze spectaculaire shooter, lees dan de impressie van Bas even door of bekijk ons eerdere interview met Steve Niles, de horror consultant voor de game.