Life is Strange 2 heeft zijn vierde episode gekregen en gaat langzaam naar zijn ontknoping. Op
gamescom 2019 kregen wij de kans om schrijver Jean-Luc Cano,
art director Michel Koch en schrijver en
co-director Raoul Barbet te spreken over de game. Daaruit kwamen wat interessante aspecten over het verloop van het Life is Strange 2 verhaal en de boodschap erachter.
Achter gesloten deuren, weg van de drukte die gamescom dit jaar met zich meebracht, spraken wij het team van
DONTNOD Entertainment. We spraken Michel Koch,
concept artist,
artistic director en
co-game director van
Life is Strange 2,
director, schrijver,
cinematic director en
motion capture director Jean-Luc Cano en
co-
director Raoul Barbet over de game. We vroegen ze het hemd van het lijf rondom de aankomende afleveringen en de boodschap achter het verhaal van Sean en Daniel.
Let op! Dit artikel bevat spoilers rondom Life is Strange 2 in zijn geheel. Als je het verhaal nog niet gestart hebt en niet gespoild wil worden, is het verstandig om niet verder te lezen vanaf dit punt.
Wat er komen gaat
In de derde aflevering van Life is Strange 2 zagen we hoe Sean en Daniel in de bossen woonden bij de groep zwervers. Overdag was het hun taak om op een wietplantage te werken, onder het toeziende oog van gewapende mannen. Vooral Daniel had moeite met het werk op de plantage en het was dan ook wachten tot het mis zou gaan. Dat er aan het einde van de episode zo’n ontzettende ramp zou gebeuren, had niemand kunnen anticiperen. Daniel werd beschoten met als gevolg dat hij de hele tent sloopte met talloze slachtoffers, waar Sean er één van leek te zijn.
Overal lag puin met daartussen een aantal zwervers, én Sean, die dood leken te liggen. De trailer van de vierde aflevering belooft ons weer op pad te nemen met Sean die niet dood blijkt, maar wel gewond in zijn eentje in het ziekenhuis ligt onder bewaking van de politie. Waar de vierde aflevering ons precies gaat brengen, weten we nog niet precies, maar dat Sean het ziekenhuis zal ontvluchten staat al vast.
Nieuwe uitdagingen
Tijdens de derde episode is Sean zwaargewond geraakt. Hij mist daardoor een oog en dat heeft flinke gevolgen voor de vierde en vijfde aflevering van Life is Strange 2. Wij vroegen ons af wat de gevolgen zouden zijn voor de gameplay en wat voor uitdagingen er zouden ontstaan in de game. DONTNOD vertelde ons dat dit een spelelement wordt in de game waar we rekening mee moeten houden.
Sean heeft door het gemis van een oog problemen met het waarnemen van diepte. In een kort fragment zagen we al dat hij niet zomaar een pen meer in een koker kan zetten. In de vierde episode zal dit soort situaties zich veelvuldig voordoen bij Sean. Het belooft een nieuwe dimensie in de minigames te worden, maar zal waarschijnlijk ook invloed hebben op de vele tekeningen die Sean tijdens zijn avontuur maakt.
Belangrijke thema’s
Het verhaal van Sean en Daniel is al drie afleveringen onderweg, elk met een belangrijk thema. Het verhaal begon in 2018 met een dikke ontploffing in de aflevering die ‘
Roads’ als titel meekreeg. Een toepasselijke naam voor de aflevering, omdat hier de jongens op de vlucht moesten voor de politie. Wanhoop en de vlucht van de jongens waren hier thema's.
De tweede aflevering heet ‘
Rules’ wat erop duidde dat er voor iedereen regels bestaan, ook voor de vluchtende jongens en zwervers. De derde episode ‘
Wastelands’ laat ons zien dat familie niet altijd je eigen vlees en bloed hoeft te zijn, met dat als een belangrijk thema. Het zijn allemaal subthema’s die voorbij komen, terwijl Life is Strange 2 één groot overkoepelend thema heeft. Cano vertelde ons dat leren van je daden een belangrijk onderdeel in de game is.
De vierde episode van Life is Strange 2 heeft als titel Faith meegekregen. In deze aflevering zal Sean veel alleen op pad zijn en dat geeft hem tijd om over alles na te denken. Er zal in deze aflevering onder andere ruimte zijn voor zelfreflectie en eenzaamheid. Het past goed in de thematiek die DONTNOD Entertainment de afgelopen drie afleveringen neergezet heeft.
Daniel en zijn krachten
Tot nu toe hebben we nog niets van Daniel gezien na episode drie. De trailer bevatte de jongen niet en dat riep vragen op. Inmiddels wisten we al wel dat Daniel veilig bij Finn zou zijn, ergens in de woestijn van Nevada, maar hoe het met zijn krachten gesteld is, wilden wij natuurlijk graag weten. In de eerste drie episodes zagen we de jongen steeds sterker worden. Eerst tilde hij blikjes en stenen op, maar uiteindelijk trok hij zonder al te veel moeite een enorme boomwortel uit het water.
We zullen dus moeten afwachten in welke staat we Daniel straks aantreffen. De komende aflevering zal zich voornamelijk op Sean richten, terwijl Daniel bij Finn is. De invloed van Finn, die inmiddels weet dat het jongetje krachten heeft, zal ook effect op Daniel hebben en daardoor kunnen we al met zekerheid zeggen dat Daniel gegroeid is. Of dat positief of negatief voor de ontwikkeling van de nieuwsgierige jongen is, valt nog te bezien.
Jouw keuzes en het verloop van het verhaal
In de eerste drie afleveringen konden we het al goed merken: onze keuzes hadden flink effect op hoe het verhaal van Sean en Daniel zou verlopen. Zoals ook bij Life is Strange en Before the Storm konden we al een aantal dingen veranderen, maar bleef de rode draad van het verhaal ongewijzigd. Wij vroegen ons af hoe onze keuzes in de game straks invloed zullen hebben op de uitkomst van het avontuur en of ons morele kompas nog meer op de proef gesteld zal worden in de komende uren van de game.
Life is Strange 2 lijkt hiermee verschillende eindes te krijgen. Dit was ook het geval in het eerst deel van de franchise, waarin je aan het einde de keuze kreeg om met Max alleen Chloe te redden of haar op te offeren en de rest van het dorp te redden.
Life is Strange 2 episode 4 is nu te downloaden voor Xbox One, PC en PlayStation 4.