Na een bloedstollende race in Montreal is het volgende week tijd voor de GP van Spanje. Dit is alles wat je moet weten over de aankomende Grand Prix in de
Formule 1.
Grote test voor Red Bull Racing
De GP van Canada bloedstollend noemen is bijna een understatement. De hele race lang waren niet alleen de weersomstandigheden en de condities aan het veranderen, maar ook welke coureur de beste kans had op de overwinning. Uiteindelijk leek het er zelfs op dat vijf coureurs nog kans maakten op de winst tegen het einde van de race. Aan het einde van de rit was het
Max Verstappen die aan het langste eind trok, maar eenvoudig ging het zeker niet.
De Nederlander klaagde tijdens de race over de wielophanging van de RB20. Elke keer wanneer hij over een kerb reed, werd de auto heftig heen en weer geschud. Op een gegeven moment moest Verstappen daardoor de bochten ruimer nemen, waardoor het nog lastiger werd om als eerste over de streep te komen.
Het is een probleem waar
Red Bull Racing al langer mee kampt. De afgelopen vier races zijn plotseling zeer spannend geworden, maar dat zijn ook allemaal races geweest waarbij het onderliggende probleem van de RB20 onder een vergrootglas kwam te liggen. Miami, Imola, Monaco en Canada zijn allemaal circuits waarbij het wegdek hobbelig is, de kerbs erg hoog zijn of een combinatie van allebei.
De GP van Spanje wordt nu de eerste keer dat de Formule 1 een echt racecircuit aandoet met een strak wegdek sinds de upgrades voor
McLaren,
Ferrari en
Mercedes. Het wordt dan ook de grote test voor Red Bull Racing. Heeft de concurrentie echt het gat gedicht of kan Verstappen weer met speels gemak een Grand Prix winnen? Volgende week zondag krijgen we daar het antwoord op.
Tijdschema GP Spanje 2024
De GP van Imola was de start van de European leg in de Formule 1, maar de vorige keer zijn we weer naar de andere kant van de Atlantische Oceaan gegaan. Die race ging dan ook om 20:00 Nederlandse tijd van start.
Nu we weer terug zijn in Europa, kunnen we ook weer genieten van Europese tijden. Dat betekent dat de GP van Spanje op het vertrouwde tijdstip begint. Check hieronder
het volledige tijdschema voor het raceweekend.
Sessie | Dag | Tijdstip |
Eerste vrije training | Vrijdag 21 juni | 13:30 - 14:30 |
Tweede vrije training | Vrijdag 21 juni | 17:00 - 18:00 |
Derde vrije training | Zaterdag 22 juni | 12:30 - 13:30 |
Kwalificatie | Zaterdag 22 juni | 16:00 - 17:00 |
Race | Zondag 23 juni | 15:00 - 17:00 |
Voorgaande winnaars
De Grand Prix van Spanje wordt al een zeer lange tijd georganiseerd. In 1913 werd de race voor het eerst gehouden, destijds nog als een losstaand evenement. Sinds 1968 is de GP onderdeel geworden van de Formule 1, met slechts een paar jaar in al die tijd dat de race niet werd georganiseerd.
Net zoals de voorgaande jaren wordt de GP van Spanje verreden op het Circuit de Barcelona-Catalunya, maar dat is niet altijd zo geweest. Sterker nog, de Grand Prix is zo’n beetje door heel het land verhuisd, voordat het aankwam in Barcelona. Zo is de GP van Spanje georganiseerd in Jarama, Montjuïc, Jerez en Madrid. Vanaf 2026 zal de race ook weer terugkeren naar de hoofdstad, deze keer op een nieuw hybride circuit.
Door al die jaren zijn er natuurlijk veel winnaars geweest, waarbij Michael Schumacher en Lewis Hamilton de race het vaakst hebben gewonnen. Beide coureurs hebben de Grand Prix zes keer op hun naam geschreven. Max Verstappen heeft er ondertussen drie gewonnen, gevolgd door Fernando Alonso met twee overwinningen. Zal er dit jaar een nieuwe winnaar aan de lijst worden toegevoegd?
De layout
Veel coureurs zijn erg bekend met het Circuit de Barcelona-Catalunya. Het was namelijk lange tijd waar de pre-season test werd gehouden. Daar kwam verandering in in 2021, toen het verplaatst werd naar Bahrein in verband met het coronavirus. Dat zou eigenlijk een tijdelijke verplaatsing zijn, maar door de logistiek - het seizoen begint ook in Bahrein - werd besloten om het de nieuwe testplaats te maken.
Sinds vorig jaar kent het circuit wel een grote verandering. De baan was berucht om het lange aantal inhaalacties en dat kwam door de chicane bij bocht 14 en 15. Het zorgde voor een gat tussen auto’s, vlak voor het lange rechte stuk en de bijbehorende DRS-zone. Vorig jaar is ervoor gekozen om de layout te rijden zonder chicane, waardoor het veel meer een echte race is geworden en minder een optocht.