5 opvallende FIFA 17 graphics vernieuwingen - Ziet er nog beter uit

Article
woensdag, 17 augustus 2016 om 9:49
xgn google image
Na een redelijke introductie in Parijs en een verbeterde build op de E3, gingen we op de gamescom in Keulen voor de derde keer met FIFA 17 aan de slag. Ditmaal staan de 5 FIFA 17 graphics vernieuwingen centraal die ons opvielen.

1. Algemene vloeiendheid

Een solide zestig frames per seconde, vlotte actie die direct uit de input op je controller vloeit, spelers die voor je neus voorbijsprinten alsof je een steward bent die zich wél mag omdraaien om de wedstrijd te bekijken. FIFA 17 tovert beelden op je scherm die misschien nog wel vloeiender zijn dan de gemiddelde reclame voor haarshampoo.
Niet alleen de replays na belangrijke spelmomenten komen extreem smooth in beeld, ook het algemene spel verloopt op rolletjes. Elke aanraking tussen bal en speler wordt met oog voor detail en accuratesse op je scherm vertoond. Af en toe bekruipt je daadwerkelijk het gevoel dat Fox Sports op de buis is, in plaats van EA Sports' nieuwste productie.
De wat houterigere versie die we in Parijs speelden, is compleet op de schop gegaan. Met een gestroomlijnder voetbalspel dan ooit tevoren. De animaties in de FIFA 17 graphics zijn een knappe prestatie van EA Sports.

2. Realistische animaties

Elke virtuele vierkante millimeter grasveld heeft en toont impact in de FIFA 17 graphics: van de positie waar de door jou bestuurde speler de bal raakt, tot zijn voeten- en handenwerk zodra hij of zij een duel aangaat met tegenstanders.
Dankzij het geavanceerde wiskundige systeem achter de schermen - zoals beschreven in onze eerdere preview - berekent de game legio variabelen die ervoor zorgen dat absurde en soms hilarische fysieke situaties uit vorige delen verleden tijd zijn.
Met schijnbewegingen zie je letterlijk elke subtiele aanraking van het leer met wreef, enkel of hak; passes vanuit onmogelijke hoeken worden eindelijk niet meer perfect in andermans voeten gespeeld; en wanneer een speler iemand van het andere team pootje haakt, voel je lichte force feedback in je controller en begint de voetballer te struikelen. Wat een kunstje van EA Sports!

3. Schoten en passes

Zoals gezegd komen schoten en passes in FIFA 17 realistischer dan ooit naar voren. Meer dan in het recente verleden bepalen schotpositie, lichaamshouding en de nabijheid van andere spelers hoe een bal wordt geraakt en waar en op wat voor manier die zijn bestemming bereikt.
Of je als speler wel of niet extra moet kappen, of de bal nog één tikje mee moet geven alvorens te knallen, is een cruciale beslissing voor een mooie crosspass dan wel een ziekenhuisbal.
In tegenstelling tot concurrent Pro Evolution Soccer gaat FIFA hiermee nog verder het realisme achterna. Iedere (amateur)voetballer weet namelijk dat een krachtig, geplaatst schot vanuit de draai ondoenlijk is. Hetzelfde geldt voor een lange steekpass als de speler geen fatsoenlijke aanloop kan maken. Het FIFA 17 graphics systeem begrijpt dit, waardoor je nu écht moet nadenken over je timing en plaatsing van je schot.

4. Lichaamsdetails

De groeven in Cristiano Ronaldo's fanatieke gelaat, een fronzende Martial die geel krijgt en James Rodriguez die een gruwelijke volley in de kruising draait, net als op het afgelopen WK. Het waren momenten die tot nu toe beperkt waren tot echte wedstrijden, maar met de introductie van DICE's Frostbite Engine voor de FIFA 17 graphics kunnen dergelijke kleinigheden ook in EA's voetbalgame tevoorschijn komen.
Verder heeft EA Sports zanderige knieschijven, broekjes die groen zien van het gras en zichtbaar zweet aan FIFA's grafische palet toegevoegd. De rauwheid van de van oorsprong Engelse sport komt zo ongeëvenaard tot zijn recht op je televisie of monitor.
In het grote geheel lijken zulke details misschien nietig. Maar voetbalfans van het eerste uur - en natuurlijk profspelers die zichzelf in-game besturen - zijn met niets blijer dan een ontwikkelaar die oog heeft voor zowel de sport als de onderliggende mechanieken.

5. Publiek

In FIFA 16 was het publiek in de stadions grafisch al stukken beter om aan te zien dan op de vorige generatie consoles. EA Sports laat met FIFA 17 eens temeer blijken dat het ook kijkt naar het belang van een dynamische sfeer buiten het veld.
Niet eerder waren de toeschouwers zo beweeglijk op de tribune. EA lijkt op het eerste oog de duizenden supporters stuk voor stuk apart te hebben geanimeerd. De een juicht met beide armen in de lucht geheven, de ander probeert een toegesnelde speler die net gescoord heeft te omhelzen. Meer variatie dan ooit.
Het enige nadeel is dat het publiek grafisch bij lange na niet kan tippen aan de 22 voetballers die het stralende middelpunt van FIFA vormen. Tijdens de wedstrijd is dit geen probleem, maar tijdens cutscenes zijn de pixels soms nog net niet te tellen. Hopelijk gaat de Frostbite Engine hier de komende delen nog meer verbeteringen doorvoeren.
Dit was ons overzicht met de FIFA 17 graphics vernieuwingen die opvallen op gamescom. FIFA 17 verschijnt op 29 september onder andere op PlayStation 4, Xbox One en PC.