Als je een game maakt die is gebaseerd op stevig bronmateriaal, dan weet je dat je fans elke stap die je zet scherp in de gaten houden. Dragon Ball: Xenoverse-maker Masayuki Hirano is zich daar goed van bewust.
Bandai Namco belooft ons een geheel nieuwe Dragon Ball-ervaring. Niet alleen op het gebied van de
manga en
anime zelf, door een nieuw personage toe te voegen, maar ook door de game helemaal op een next-gen-ready engine te bouwen. XGN sprak met Masayuki Hirano over deze fighter.
XGN: Dit wordt het zoveelste deel in de Dragon Ball-gameserie, wat is er dit keer echt anders?
Hirano: We volgen nog steeds het concept van eerder, want het blijft een vechtgame. Echter, we maken er nu een gloednieuwe Dragon Ball-ervaring van die fans alleen in een game kunnen meemaken. We introduceren bijvoorbeeld een nieuw personage en een nieuwe omgeving, maar hierover laten we nog niets los.
XGN: Het brengt natuurlijk een groot risico met zich mee om een serie die zo oud en geliefd is van iets nieuws te voorzien. Hoe gaan jullie daarmee om?
Hirano: We zijn ons ervan bewust dat Dragon Ball een grote schare fans heeft. We zullen dan ook nog steeds de favoriete scenes uit de anime/manga in de game doen. Ook vind je dezelfde personages die je zo goed kent weer terug in de game.
XGN: Wat is de grootste uitdaging bij het maken van deze Dragon Ball-game?
Hirano: Poeh, er zijn heel veel uitdagingen! Dragon Ball Z is natuurlijk al een lange tijd geleden op zijn einde gelopen. Er is al een tijd geen nieuwe content geweest, dus het is spannend om met iets nieuws op de proppen te komen.
XGN: Aangezien het een next-gen game is, bouwen jullie die op een nieuwe engine, kun je daar meer over vertellen?
Hirano: Ja zeker. Omdat we zijn overgeschakeld op de Havok engine, moeten we alle modellen van personages opnieuw opbouwen. Er valt daarbij weinig te kopieren van oude games, waardoor er een heleboel tijd gaat zitten in de ontwikkeling.
XGN: De game komt ook uit op de vorige generatie platformen, zijn er verschillen tussen bijvoorbeeld de PlayStation 3- en Playstation 4-versie qua content?
Hirano: De game komt inderdaad op Xbox 360, Xbox One, PlayStation 3 en PlayStation 4 uit. De reden daarvan is dat we zo veel mogelijk fans willen bereiken. De game zal niet anders zijn op de next-gen, maar visueel zal die natuurlijk wel indrukwekkender zijn op Xbox One en PlayStation 4. We zijn nog aan het bekijken of we de console-specifieke features kunnen gebruiken in de game.
XGN: Wat is jouw favoriete personage uit de game?
Hirano: Dat is sowieso Yamcha! Ik ben al vanaf kleins af aan een enorme DBZ-fan. Ik heb alles van de originele serie gezien en datzelfde geldt voor Dragon Ball Z. Ik vind Yamcha tof, omdat hij er altijd al bij is geweest en zijn persoonlijkheid awesome is. Vooral met lang haar is hij fantastisch!
Dragon Ball: Xenoverse verschijnt in 2015 op Xbox 360, PlayStation 3, Xbox One en PlayStation 4.