Dit was je nog niet opgevallen aan de nieuwe Zelda-game

Article
woensdag, 19 juni 2024 om 22:00
zelda echoes of wisdom
Er is een nieuwe Zelda-game onthuld, met een bijzondere twist. Je speelt als Zelda en lost je problemen op door voorwerpen en monsters te kopiëren. Dat zal iedereen inmiddels weten, maar had je deze details ook al gezien?

Bekend en toch nieuw Hyrule

Er zijn weinig dingen zo inconsistent als de kaart van Hyrule. Er zijn locaties die meestal op ongeveer dezelfde plek te vinden zijn, maar meestal is elk Hyrule praktisch een nieuwe wereld om te verkennen. Maar dat lijkt in Echoes of Wisdom niet het geval: als je goed kijkt naar het moment in de trailer dat Zelda over haar koninkrijk uitkijkt (hierboven te zien), kun je de nodige overeenkomsten zien met de kaart van A Link to the Past.
The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom - Nintendo Switch Image
The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom - Nintendo Switch
EUR54.99
Op voorraad
Koop op bol.
Toch is er genoeg bewijs dat deze versie van Hyrule geen directe kopie is van de wereld uit die klassieke game. In de trailer zien we bijvoorbeeld veel omgevingen die in A Link to the Past en A Link Between Worlds niet voorkwamen. Ook zien we de Deku Tree uit Ocarina of Time en laat officiële artwork een vulkaan zien op een plek waar eerder beslist geen bergen waren. Mogelijk is een klassiek Hyrule opgenomen in een veel grotere kaart.
Overigens lijkt het er ook op dat er misschien een hele tweede kaart is. Hyrule is bedekt in paarse scheuren waar mensen en het landschap in verdwijnen. Een klein moment in de trailer toont Zelda in een grotendeels paarse omgeving waar onsamenhangende stukken terrein in lijken te zweven. Het kan zijn dat dat de rol vervult van de Dark World uit A Link to the Past, die de hele kaart van Hyrule een duistere spiegel voorlegde.

Het Breath of the Wild van 2D Zelda?

De Zelda-franchise werd er rond 2010 vaak van beschuldigd steeds hetzelfde te doen en daarom besloot Nintendo met games als Breath of the Wild en Tears of the Kingdom een heel andere weg in te slaan. Nieuwe 2D Zelda’s zijn sindsdien zeldzaam, dus hoe een totaal ander soort 2D Zelda eruit ziet weten we nog niet. A Link Between Worlds speelde weliswaar met de formule, maar hield zich in grote lijnen toch aan hoe Zelda tot dat moment werkte.
Maar van Echoes of Wisdom wordt gezegd dat het Zelda-team weer iets wilde maken dat zich niet helemaal aan het bekende stramien zou houden. Dat is goed te zien in wat je zoal kan doen in de game: Zelda loopt over boomtoppen, iets wat nog nooit eerder mogelijk was in een 2D Zelda-game. Ook steile kliffen kan ze met haar nieuwe vaardigheden “beklimmen” zonder op zoek te gaan naar een natuurlijk pad omhoog.
In combinatie met de verschillende creatieve manieren waarop je kunt vechten, lijkt het er echt op dat Echoes of Wisdom de speler een ongekende vrijheid kent. Nou ja, ongekend in 2D Zelda, dan. Want het doet toch erg denken aan hoe erg je in Breath of the Wild en Tears of the Kingdom wordt vrij gelaten om de boel aan te pakken zoals je wil.

Ken je limieten

De trailer voor de game laat zien dat je een bijna eindeloze verscheidenheid aan objecten op elk moment de wereld in kan roepen. Als je dat oneindig kon doen zou er alleen weinig uitdagends overblijven in de game. Elk gat zou dan te overbruggen zijn door gewoon een hele lange brug te bouwen van bedden en tafels.
Gelukkig is er al een manier te zien waarop je nieuwe krachten een beetje worden ingeperkt. Het feetje Tri heeft namelijk een specifieke hoeveelheid driehoekjes bij zich en elk voorwerp waarvan je een Echo maakt kost één of meer driehoekjes. Zodoende kun je niet eindeloos van alles oproepen. Overigens kun je het aantal driehoekjes dat je te besteden hebt gedurende de game wel uitbreiden.

Mysterieuze stenen

Een nieuwe Zelda-game komt eigenlijk bijna altijd met een mysterieus voorwerp waarvan in eerste instantie niet duidelijk is wat het doet. Ook in Echoes of Wisdom hebben we alweer iets bijzonders gezien, namelijk een steen met ronde en rechthoekige gaatjes, of puntjes en streepjes. Soms gloeien die geel en soms niet. Je ziet deze stenen op verschillende momenten in de trailer, maar ook relatief prominent op het hoesje van de game, aan de linkerkant van het plaatje, voor een boom.
We geven toe dat het goed mogelijk is dat deze stenen niet zo belangrijk zijn. Misschien zijn het wel gewoon fast-travel points, waar bij de gloed aangeeft of ze geactiveerd zijn of niet. Maar het patroon van puntjes en streepjes is ook te zien op een monument in de kamer waarin Link Ganon verslaat voordat alle ellende van de game begint. Dat deze stenen op de één of andere manier relevant zijn voor het verhaal sluiten we dan ook zeker niet uit.

Toch een rol voor Link?

Een belangrijke manier waarop Echoes of Wisdom zich onderscheidt van eerdere Zelda-games, is dat Zelda Link moet redden, in plaats van andersom. Maar het lijkt er niet op dat Link gewoon ergens gevangen zit, zoals vaak het geval is wanneer Zelda wordt ontvoerd. Hij is namelijk best prominent aanwezig op het hoesje van de game en in officiële artwork.
Hij is bovendien gehuld in een paarse gloed, die doet denken aan de scheuren die je overal in Hyrule ziet. Dezelfde gloed hangt ook om Ganon, die vlak achter Link staat. Het doet vermoeden dat Link in deze game misschien een tegenstander is voor Zelda, wellicht onder invloed van Ganon. Aan de andere kant: als Link en Ganon beide in dezelfde gloed gehuld zijn, kan dat betekenen dat ze met zijn tweeën slachtoffer zijn van een groter kwaad.

Populair Nieuws