Deze 5 Assassin’s Creed Shadows details vallen enorm in de smaak

Article
donderdag, 20 juni 2024 om 14:30
assassins creed shadows extended gameplay walkthrough ubisoft forward 6 41 screenshotjpg
Met Assassin’s Creed Shadows lijkt Ubisoft de goede richting op te gaan met de reeks. Het oude Japan is een veelgevraagde setting en nu lijken de nieuwe Assassin’s Creed Shadows gameplay details van de Ubisoft Forward ook nog eens flink in de smaak te vallen! Tijd om die onder de loep te nemen.

1. Armor kan kapot

We trappen af met de combat, want die is afhankelijk van het personage dat je gebruikt heel anders. Specifiek richten we ons op die van Yasuke, gezien hij meer gespecialiseerd is in het vechten. De samoerai draagt zware bepantsering en daardoor dan ook wat langzamer, maar heeft ook sterkere wapens en kan vernietigend uithalen.
Dat is ook wel nodig, want veel vijanden in Assassin’s Creed Shadows hebben een pantser aan. Deze moet eerst gebruiken worden, wat een nieuw element is binnen de gameplay. De bonkige samoerai deflecteert aanvallen van vijanden, waarna hij genadeloos uithaalt. Naoe zal juist veel meer moeite hebben met het breken van de bepantsering van vijanden.

2. Active abilities werken anders

In Assassin’s Creed Valhalla waren active abilities één van de fijnste mechanics om vijanden snel een kopje kleiner te maken. Deze speciale aanvallen kon je door de hele wereld heen vinden, maar worden wat aangepast in Shadows. Zo heb je er maar drie in plaats van vier, maar daar stopt het niet.
Twee van de drie zijn direct verbonden aan het wapen dat je gebruikt met Naoe of Yasuke. Dat betekent dat het gebruiken van een ander wapen automatisch met twee andere actieve vaardigheden komt. Wel is er nog een karaktervaardigheid dat aan het personage gekoppeld is en hiervan kun je in de open wereld meerdere vinden.

3. Naoe’s stealth is zó beter dan die van Yasuke

Het was al een tijdje duidelijk dat het spelen als Naoe of Yasuke een grote impact zou hebben op hoe de interactie met de wereld eruit komt te zien. Met de Assassin’s Creed Shadows gameplay showcase zijn er eindelijk wat meer details onthuld over wat die verschillen precies inhouden.
Dat Naoe beter is in stealth was bekend, maar in welke opzichten nog niet. Na de showcase blijkt dat de shinobi bijvoorbeeld om de hoekjes van muren heen kan leunen om te kijken wat er aan de hand is zonder dat ze uit stealth gaat. Ook kan ze prone gaan om door het gras te sluipen en met haar grijphaak van dak naar dak slingeren.
Hoewel Yasuke ook wel wat stille tactieken kan toepassen om te sluipen, wordt hij bij het gluren om een hoekje een stuk sneller gespot. De grote samoerai kan zichzelf dan simpelweg niet goed genoeg verbergen. Leuk detail is overigens ook dat voetstappen in de sneeuw je positie weggeven, ongeacht wie je bent.

4. Let op de outline

In navolging van het vorige punt is het dan ook goed om in Assassin’s Creed Shadows te letten op de outline van je personage. Zodra je een bijna onzichtbare lijn rondom Naoe of Yasuke heen ziet, weet je namelijk dat je volledig onzichtbaar bent voor vijanden. Dat is de visuele clue die aangeeft dat je goed verstopt bent.
Assassin's Creed Shadows - Special Edition - PS5 Image
Assassin's Creed Shadows - Special Edition - PS5
EUR69.99
Op voorraad
Koop op bol.

5. Reacties van NPC’s

Tot slot is er nog een verborgen detail te vinden dat in het rondlopen in de wereld opvalt wanneer je als Yasuke speelt. De grote samoerai valt volledig buiten de toon van al het andere in het oude Japan. Dat valt ook de NPC’s op die simpelweg rondlopen in de wereld. Die kijken geschokt op als Yasuke voorbij loopt of maken een buiging, terwijl kinderen wegrennen voor hem.
Dit artikel is voor het laatst bijgewerkt op 20 juni 2024.