Dat
human augmentation, technologie die het menselijk leven verbeterd, een veel voorkomend thema is in de
Deus Ex games weten we allemaal. Maar wist je dat dit ook steeds meer voorkomt in onze werkelijkheid? Bij de Deus Ex Mankind Divided X SingularityU Summit werd dit allemaal getoond.
In het De La Mar theater in Amsterdam tijdens de
SingularityU Summit, een conferentie waar technologische vooruitgang en de impact daarvan op mens en bedrijfsleven centraal staat, ging gamestudio Eidos in gesprek over human augmentation. Samen met sciencefiction schrijver Ramez Naam praatte Sacha Ramtohul van Eidos over de wereld die zij gecreëerd hebben in Deus Ex Mankind Divided.
De rol van human augmentation in Deus Ex Mankind Divided
De ontwikkelaar van Deus Ex Mankind Divided, Eidos, heeft een grote rol in human augmentation. Niet alleen omdat het een veelvoorkomend onderwerp is in de game, maar ook omdat zij mee hebben geholpen aan
het ontwerpen van twee protheses.
Samen met Open Bionics, maker van betaalbare 3D geprinte protheses, heeft Eidos deze armen gemaakt. Één daarvan is zelfs gebaseerd op de main character van de Deus Ex games, Adam Jensen. Wij vroegen aan Sacha Ramtohul van Eidos hoe deze samenwerking is ontstaan:
Tilly Lockey, het meisje met de Deus Ex hand
De tienjarige Tilly Lockey verloor haar beide armen op jonge leeftijd. Nu draagt zij de speciale Adam Jensen prothese gebaseerd op Deus Ex Mankind Divided, gemaakt door het team van Open Bionics. Tilly is samen met Open Bionics uitgenodigd voor de SingularityU Summit.
Vrolijk komt Tilly het podium opgelopen samen met Samantha Payne van Open Bionics. "Ik heb eigenlijk liever dat mijn arm niet op een menselijke arm probeert te lijken. Ik ben nu net een superheld," zegt het Engelse meisje blij tijdens de presentatie. Sacha vertelt ons meer over haar arm.
Fashionable protheses
Open Bionics wil dat protheses meer fashionable worden, zo zegt Samantha Payne van Open Bionics tijdens het gesprek. "Wij hebben altijd het gevoel dat als een prothese heel erg menselijk probeert te lijken, het een geamputeerde verteld dat ze niet mogen opvallen in het publiek. Wij willen juist dat geamputeerden zich speciaal kunnen voelen, en protheses iets cools kunnen zijn."
Dat een game-ontwikkelaar opeens gaat helpen met het ontwerpen van protheses lijkt best gek. Maar volgens Sacha is het iets wat het team van Eidos al een langere tijd wilde doen. Toen ook de fans van de Deus Ex serie er om gingen vragen, vond Eidos het hoog tijd om de samenwerking met Open Bionics aan te gaan.
Benieuwd wat wij van de nieuwste game; Deus Ex Mankind Divided vinden of moet je het voorgaande deel nog spelen? Lees dan hier onze
uitgebreide Deus Ex: Mankind Divided review, en onze
Deus Ex: Human Revolution review.