De game-industrie is constant in beweging en de wensen van de consument blijven veranderen. We zien daarom na verloop van tijd sommige genres compleet verdwijnen. De laatste jaren is één van die genres weer opgestaan en heeft haar doelgroep gevonden: het tactical stealth genre.
Wat is een tactical stealth game?
Voordat we duiken in de geschiedenis en de wederopstanding van het tactical stealth genre, is het natuurlijk wel handig om te weten over wat voor soort game we het precies hebben. We kunnen ons namelijk zeer goed voorstellen dat niet iedereen op de hoogte is van het genre.
Over het algemeen krijgen spelers in een tactical stealth game meerdere levels voor hun kiezen en wordt er gespeeld met een top down perspectief. Qua besturing lijkt het op een RTS, maar qua gameplay werkt het totaal anders. In elke missie word je op een specifieke plek afgezet en moet je één of meerdere opdrachten voltooien zoals het stelen van een voorwerp, het ombrengen van een belangrijk persoon of simpelweg ontsnappen. Dit klinkt alleen makkelijker gezegd dan gedaan.
De meeste games in het genre draaien namelijk sterk om trial and error. Er zijn meerdere manieren om een missie succesvol af te sluiten, maar is vaak een hele puzzel om de oplossing te vinden. Zoals de naam van het genre al suggereert is het meestal handig om niet gezien te worden. Wanneer je wel wordt gezien, ben je binnen de kortste keren gereduceerd tot een hoopje levenloze botten en vlees en mag je weer van voor af aan beginnen.
De sleutel tot succes ligt over het algemeen in de speciale vaardigheden van de karakters. Veel titels in het tactical stealth genre geven je toegang in elk level tot meerdere personages, die elk hun eigen specialiteit hebben. Wanneer je eenmaal met veel pijn en moeitede eindstreep hebt behaald , mag je daadwerkelijk trots op jezelf zijn.
Het succes rond de eeuwwisseling
Met de komst van nieuwe PC hardware in het midden van de jaren 90, kregen ontwikkelaars een stuk meer opties als het aankwam op games. Op die manier kreeg het RTS genre ineens een aantal afsplitsingen, waarbij realisme en tactiek een veel grotere rol gingen spelen. Zo kwam ontwikkelaar Atomic Games met de Close Combat serie en in 1998 stuitte de Spaanse ontwikkelaar Pyro Studios op een goudmijn.
Met
de eerste Commandos game moesten er in real-time beslissingen worden genomen, maar stond er veel meer op het spel. Spelers kregen namelijk alleen een kleine groep Britse commandos tot hun beschikking en daarmee moest er afgerekend worden met de Nazi’s. Het succes van Behind Enemy Lines zorgde een jaar later al meteen voor een sequel in de vorm van
Commandos: Beyond the Call of Duty. De franchise kreeg in de jaren na de eeuwwisseling nog eens twee titels met dezelfde opzet.
Het idee van Pyro Studios bleef niet onopgemerkt. Met
Desperados: Wanted Dead or Alive wilde de Duitse studio Spellbound Entertainment een zelfde soort ervaring bieden, maar dan in het Wilde Westen en met een stuk meer verhaal dan de Commandos games. Ook Desperados wist al snel haar doelgroep te vinden en kreeg nog twee sequels.
Het succes van het tactical stealth genre bleek alleen van relatief korte duur. RTS games werden aan het begin van het nieuwe millennium steeds groter en indrukwekkender, zoals de Total War serie en het stealth genre ging vooral verder met een 3rd person shooter perspectief. In die jaren wisten games als
Metal Gear Solid 3 en
Splinter Cell meer tot de verbeelding te spreken. Zelfs de Commandos serie probeerde het in 2006 nog
met een FPS titel, maar had meer weg van Medal of Honor en Call of Duty en flopte hopeloos. Het tactical genre genre leek dood en begraven.
Terugkeer van het genre
Het genre leek vergeten, totdat het in 2016 ineens werd opgegraven door Mimimi Productions, een Duitse studio gebaseerd in München met
een heel korte cv. Toch heeft de ontwikkelaar meteen de aandacht weten de trekken met
Shadow Tactics: Blades of the Shogun. De titel weet namelijk perfect de beste elementen van het tactical stealth genre te pakken en ze om te gieten in een Japans sausje. Ondertussen heeft Shadow Tactics ook een flinke update gekregen om mee te kunnen in het huidige game-landschap en heeft het bijvoorbeeld een vloeiende besturing voor PC én consoles. Dat terwijl het tactical stealth genre voornamelijk te boek stond als een genre dat je echt op de PC moest spelen. Het is dan ook geen raadsel waarom Shadow Tactics een enorm succes was voor de ontwikkelaar.
Mimimi Productions gaat ondertussen rustig verder om eigenhandig het tactical stealth genre weer naar de voorgrond te trekken. Dat doet de ontwikkelaar niet door alleen maar spirituele vervolgen te maken, maar ook letterlijke sequels. De volgende titel op het lijstje van de Duitse studio is namelijk
Desperados III, het langverwachte vervolg op Helldorado uit 2007. Uitgever THQ Nordic heeft namelijk de rechten gekocht in 2013. Liefhebbers van het genre weten dus precies waar ze hun volgende verslaving kunnen vinden vanaf 16 juni, wanneer de game in de schappen komt te liggen.
Dit artikel is origineel gepubliceerd op 9 juni 2020.