Ontwikkelaar From Software bewees met
Demon's Souls en
Dark Souls dat nagelbijtend moeilijke games tegenwoordig nog zeer gewild zijn door miljoenen gamers. En wat doe je dan als één van die games een officieel vervolg krijgt? Dan raak je enthousiast. Ongelofelijk enthousiast. Ben je klaar om begin volgend jaar opnieuw honderden keren dood te gaan?
In Dark Souls II staat een nieuwe wereld centraal vol met talloze bandieten, monsters en andere bizarre creaties die rechtstreeks uit het achterkamertje van de hel zijn gelopen. Nagenoeg alles en iedereen is erop uit om jou dood te maken en juist dat beklemmende gevoel van eenzaamheid gaat op den duur ook gepaard met een euforisch gevoel van verslaving. Want falen zul je in Dark Souls II maar al te vaak. En daardoor wil je doordrammen om verder te komen. Eén stapje terug, anderhalf stapje vooruit. Als je dacht dat Dark Souls al pittig was, dan zul je al helemaal een hoop controllers kapot maken uit frustratie in deeltje twee. Een veelbelovend vooruitzicht.

Toch wordt Dark Souls II een vrij herkenbare ervaring voor de verstokte fan, aangezien From Software vrolijk verderbouwt op de bekende Souls-formule. Talloze nieuwe gebieden, kerkers, donkere hollen en verlaten dorpen staan weer garant voor gevaarlijke confrontaties, die doodnormaal fataal worden als je even niet oplet. Om die te kunnen trotseren, moet je wederom goed zoeken naar betere uitrustingen en wapens. Klinkt bekend, toch? Toch voelen aanvallen dit keer stukken sterker aan door de geluiden die jouw wapens maken als je een slag uitdeelt. Een klein lichtje in de duisternis mag ook wel eens een keer.
Die duisternis is dit keer trouwens wel erg aanwezig, waardoor je soms moeilijke arsenaalkeuzes moet maken, aangezien je een fakkel moet dragen in de donkerste uithoeken van Dark Souls II. Lever je daarom je schild in of je wapen? Beide zijn namelijk nogal essentieel voor je overlevingskansen.
Dark Souls II wordt grimmiger, harder en uitgebreider dan ooit tevoren, maar de game zal je ook een herkenbaar pad voorschotelen om heel voorzichtig te bewandelen. From Software's nieuwste creatie moet het dus hebben van de vele subtiele aanpassingen. En juist daarom kijken we reikhalzend uit naar Dark Souls II, gezien het concept nagenoeg fantastisch werkt en absoluut geen drastische veranderingen hoeft te ondergaan. Mentale voorbereidingen zijn al getroffen om weer genadeloos hard afgestraft te worden door deze harde meesteres. En het voelt nu al ongelofelijk goed.