Na een vijfjarige winterslaap is
Cyberpunk 2077 dit jaar ontwaakt. Eerst werd er al achter gesloten deuren
Cyberpunk 2077 gameplay getoond tijdens E3 2018. Nu was de game ook te zien tijdens
gamescom 2018 en wij waren erbij.
De Poolse ontwikkelaar
CD Projekt RED liet een selecte groep een uitgebreide demo zien van de game waarin de eerste gameplay getoond werd en het duidelijk werd dat het hier om een role playing game (RPG) gaat die speelt als een first person shooter (FPS). Een glimp van het verhaal en het ontmoeten van de futuristische personages speelde de hoofdrol in de
Cyberpunk 2077 gameplay demo. Van wat we gezien hebben, lijkt de game in ieder geval net zo ambitieus als
The Witcher 3 te worden, de vorige titel van de ontwikkelaar.
RPG eerst, dan pas FPS
De Cyberpunk 2077 gameplay ga je van begin tot einde ervaren vanuit het first person-perspectief waarbij je flink wat vijanden om zal brengen met geweren. Je mag alles dan wel door de ogen van V beleven, maar dat is niet de grootste focus. Cyberpunk 2077 wordt een role-playing game in hart en nieren en dat is iets wat tijdens de demo maar al te goed naar voren kwam.
Van dialoogopties tot kleine details die je voorbereiden op latere missies, het is allemaal aanwezig. Zo heb je bijvoorbeeld de mogelijkheid om een beetje geld uit te geven aan een automaat om een drankje te scoren die je levensbalk aanvult. Hiervoor hoef je in Cyberpunk alleen niet naar een speciaal menu, want het gebeurt namelijk gewoon feilloos met een animatie waardoor je in de enorme levende wereld blijft.
Het is ook aan kleding te merken dat er sprake is van een RPG, want ondanks dat je deze niet elke seconde ziet heeft deze wel een functie. De kleding die je draagt geeft je namelijk naast de gebruikelijke bescherming en een coole look nog wat extra’s. Het geeft je ‘street credit’, iets wat je ook kunt verdienen door middel van zijmissies om vervolgens nieuwe winkels vrij te spelen.
Een kleurrijke cast
Je gaat de game dus letterlijk door de ogen van hoofdpersoon V beleven, maar we hebben hier te maken met een RPG. Er is daarom een volledige bouwfunctie aanwezig voor je personage, waardoor je alles tot in de puntjes kunt aanpassen om jouw ultieme personage te krijgen.
Man of vrouw, het maakt niet uit. Maar het gaat nog veel verder. Je kunt namelijk ook het achtergrondverhaal van V aanpassen, waardoor de interacties met personages voor ieder anders zal zijn.
Wanneer dit gedaan is, ben je misschien bang dat je jouw V nooit meer zult zien, maar niets is minder waar. Door middel van filmische scenes zijn er nog genoeg mogelijkheden om je personage te zien stralen. Het is tijdens zo’n scene dat je ook voor het eerst in aanraking zal komen met V’s partner in crime, huurmoordenaar Jackie Welles. Hij zal je bijvoorbeeld aan een missie helpen met één van de grootste misdaadbazen in Night City.
Levende wereld
Met huurmoordenaars en misdaadbazen gaat Cyberpunk 2077 gameplay krijgen waarbij je niet bang moet zijn om je handen vuil te maken. V is zelf namelijk ook een huurling en dat is in Night City niet zo gek. Het is een bijzonder gevaarlijke stad, waarin je moet oppassen wiens haren je krenkt. Personages die je tijdens missies tegenkomt als vriend of vijand zullen je gezicht ook onthouden.
Hierdoor kan het maar zo zijn dat wanneer je besluit om vijanden tijdens een missie niet uit te schakelen, dat alsnog de verkeerde keuze kan zijn. Wanneer je rondloopt in de wereld kan het gebeuren dat je ze tegen het lijf loopt en dat belooft niet veel goeds.
Tijdens de demo ontstond daardoor gelijk een flinke achtervolging met auto’s waarbij V uit het raam moest hangen om de vijanden alsnog van kant te maken.
De Matrix is er niets bij
Schieten is een standaard mechanisme als er gesproken wordt over FPS-games, maar ook hier wil Cyberpunk zich onderscheiden. Voor de kogels je om de oren vliegen kun je namelijk eerst goede voorbereidingen treffen voor wat je nou precies te wachten staat. Een tactisch overzicht van de situatie krijgen of zoeken naar een vredelievende oplossing kan goed in je voordeel werken.
Mocht het dan alsnog allemaal in de soep lopen, kun je dan beginnen met het ontladen van je magazijnen. Zelfs dan kun je nog een voordeel krijgen op je tegenstanders door gebruik te maken van een ‘combat drug’ die je in de vorm van een astma-pufje kunt innemen. Hierdoor kun je de tijd zo goed als stil laten staan om vervolgens een kogelregen op je vijanden los te laten voordat de tijd weer verdergaat en je de vijanden vol lood op de grond ziet vallen.
Grimmige sfeer
De bevolking van Night City zal niet raar opkijken van een aantal lijken, want zijn wel wat gewend. Niet alleen kent de stad misdaadbazen, er is ook een grote zwarte markt waar bijvoorbeeld organen te koop zijn. De grauwe sfeer die zich in de metropool schuilhoudt, is overigens niet alleen aan de georganiseerde misdaad te herkennen.
Deze is ook goed te zien aan de art style, die naast ultra realistisch goed de toekomstige setting verkoopt. De felle neonkleuren doen je denken aan Blade Runner en met een accent op het rood en blauw komen de kleuren goed naar voren. Zo erg zelfs dat het in de ondertiteling van de game terug te zien is, want die zijn ook rood en blauw gekleurd. Alles om te doen geloven dat je echt in een levende wereld zit.
Moeilijk kiezen
De laatste belangrijke Cyberpunk 2077 gameplay feature komt in de vorm van keuzes maken. Zowel tastbare acties als iemand overhoop schieten, als woorden kunnen je speelsessie veranderen. Net als in The Witcher 3 is het namelijk mogelijk om een keuze te maken in hoe je een missie gaat aanpakken, wat vervolgens weer kan leiden tot nieuwe missies, vrienden en vijanden.
Je kunt bijvoorbeeld door middel van dialogen kiezen of je een onderhandeling wilt starten of liever gelijk de wapens tevoorschijn wilt toveren. Beide opties kennen voor- en nadelen, maar door te onderhandelen kun je misschien wel weer een nieuwe missie krijgen die je anders had gemist. Hierdoor lijkt steeds weer in een nieuw, natuurlijk verhaal te ontstaan waarbij je daadwerkelijk het gevoel krijgt alsof je V’s dagelijkse leven meemaakt.
Cyberpunk 2077 gameplay maakt indruk
Als er één ding zeker is op basis van de Cyberpunk 2077 gameplay die we gezien hebben, is dat de game net zoveel ambities heeft als The Witcher 3. Wat zeker is, is dat de Cyberpunk 2077 gameplay naar meer smaakt.
Cyberpunk 2077 heeft momenteel nog geen releasedatum, maar staat wel op de planning om voor de
PlayStation 4,
Xbox One en PC uit te komen.
XGN.nl is aanwezig op gamescom, de grootste gamesbeurs van de wereld. Mis niets door onze speciale gamescom pagina in de gaten te houden.