Column: Space Marine 2 geeft het perfecte voorbeeld voor DLC in games

Article
woensdag, 16 oktober 2024 om 16:00
space marine ii gamescom screenshot 4k story
Al jaren is er veel discussie gaande rondom DLC en microtransacties voor games. Hoe een goede balans kan worden gevonden voor gamers en ontwikkelaars, wordt nu getoond door Warhammer 40,000: Space Marine 2.
De discussie rondom DLC is al bijna twintig jaar gaande. De eerste situatie waarbij er voor het eerst echt globaal ophef was over betaalde content voor een game was in 2006. Destijds probeerde Bethesda de Horse Armor DLC aan spelers van The Elder Scrolls IV: Oblivion te verkopen voor 2,50 euro.
Het is anno 2024 een vreemde gewaarwording dat daar zoveel drama over was, gezien de huidige stand van zaken met DLC. Map packs, pakjes en XP boosts worden tegenwoordig voor het veelvoudige verkocht en die gaan als warme broodjes over de toonbank. De nieuwe generatie gamers kent niet anders en heeft er eigenlijk vrede mee.

Weerstand tegen DLC

Tegelijkertijd zijn er ook nog steeds veel spelers die zich tegen dat soort praktijken verzetten. Het is eigenlijk niet zo’n probleem als het voor een free-to-play game is, maar velen vinden het te ver gaan als het gaat om een titel waar je al 60 of 70 euro voor hebt neergelegd.
Dan zou je eigenlijk een game moeten krijgen die af is. Alleen voor grote uitbreidingen die een nieuw verhaal en wereld voorschotelen, zou je moeten betalen. En dan hebben we het niet over content die stiekem uit de main game is geknipt, om later voor echt geld te verkopen.
Aan de andere kant is het ook niet zo vreemd dat steeds meer ontwikkelaars en uitgevers een beroep doen op DLC en microtransacties. Games ontwikkelen wordt steeds duurder, met grotere teams en langere ontwikkeltijden. Een eenmalige transactie van 60 euro is soms niet genoeg om alle kosten te dekken, waardoor er meer geld verdiend moet worden na release met DLC.

De juiste balans

Om ontwikkelaars te forceren om grote, ambitieuze games te maken, zonder alternatieve inkomsten is dan ook niet houdbaar. Er vallen nu al gigantisch veel spaanders bij studio’s, anders werkt er straks helemaal niemand meer. De beste oplossing is daarom een goede balans tussen extra content en microtransacties.
Saber Interactive lijkt daardoor het perfecte model te hebben gevonden. Voor Warhammer 40,000: Space Marine 2 was voor release al aangekondigd dat er twee soorten DLC zouden komen. Gratis DLC voor alle spelers en betaalde DLC voor fanatieke spelers die de Season Pass aanschaffen.
Het grote verschil met andere games is alleen dat spelers die niet extra willen betalen daarvoor niet gestraft worden. Alle extra content in de vorm van gameplay valt namelijk onder de gratis DLC. Zo zal in de toekomst een Horde Mode worden toegevoegd en kunnen spelers binnenkort het opnemen tegen een gigantische Hierophant Bio-Titan Tyranid.
Maar waar betalen spelers dan voor? Simpel, dat is allemaal cosmetische content. Als ‘gratis’ speler mis je daarmee in principe niks, maar tegelijkertijd zijn er genoeg Warhammer 40,000-fans die hun Space Marine precies willen uitrusten met de kleuren en accessoires als hun legers voor de war game. Als je als ontwikkelaar kan vinden waar je fanatieke spelers graag geld aan uitgeven, zonder tegelijkertijd de rest van de player base te straffen, dan wint iedereen.