De kans is groot dat
Rockstar druk bezig is met de ontwikkeling van
GTA 6. Het is immers al bijna zeven jaar geleden dat het vorige deel op de markt verscheen. Ralph hoopt dat de titel van Rockstar deze keer wel tegelijkertijd op alle platformen verschijnt.
Laat mij je meenemen voor een reisje in de geschiedenis, naar de begindagen van de Grand Theft Auto-franchise om precies te zijn. In 1997 kwam
de eerste titel uit, die de fundering zou leggen voor één van de grootste gameseries ooit gemaakt. Destijds kwam de titel exclusief uit voor de PC, maar twee maanden later verscheen er al een
port naar de originele PlayStation.
Het duurde niet lang voordat de titel populariteit, en natuurlijk de nodige controversiteit, genereerde en Rockstar begon aan de sequel. In 1999 kwam het succesvolle
GTA 2 op de markt, tegelijkertijd voor de PC en originele PlayStation. Het zou alleen de laatste keer zijn dat een GTA-titel op hetzelfde moment op alle beschikbare platformen verschijnt. Met name Sony heeft Rockstar meerdere keren betaald om de game eerst exclusief op haar platform te laten uitbrengen.
Heel veel geduld opbrengen
Waarschijnlijk de ergste titel van Rockstar als het gaat om
platform imparity is
GTA V. In september 2013 kwam de langverwachte game uit voor de 360 en PS3. Een PC-versie zou je vervolgens misschien een paar maanden later verwachten, zoals dat met eerdere GTA-titels het geval is geweest. Maar nee, meer dan een jaar later kwam de titel pas uit voor de next-gen consoles en vervolgens weer vijf maanden later konden PC-spelers eindelijk met de game aan de slag.
Ik hoop dan ook dat Rockstar niet hetzelfde trucje gaat herhalen voor
GTA 6. Of nog erger: dat de titel eerst compleet exclusief wordt gemaakt voor de
PS5. We weten door het verleden dat uitgever Take-Two hier zeker toe in staat is. Fanboys van PlayStation zullen het misschien als een glorieuze overwinning zien, maar het zal een verlies zijn voor gamers in het algemeen. Wij als doelgroep schieten niks op met exclusieve deals, het is enkel bedoeld voor consolefabrikanten om meer consumenten hun kant op te trekken. Meer keuzevrijheid en concurrentie is alleen maar goed voor de consument.
Een flinke cash cow
Er is voor Rockstar bovendien geen enkel excuus meer om de PC-versies van haar titels uit te stellen. Laat staan met anderhalf jaar. In tegenstelling tot ontwikkelaars als PlatinumGames hebben ze genoeg ervaring om voor het platform te ontwikkelen en met de huidige architectuur van de consoles, zit er amper een verschil tussen. Qua hardware zitten de consoles namelijk vrijwel precies hetzelfde in elkaar in vergelijking met PC, alleen met minder variabelen.
Take-Two heeft het wat betreft het geld de exclusiviteitsdeals ook niet nodig. Met 265 miljoen was GTA V waarschijnlijk de duurste game ooit om te maken, inclusief de uitgebreide marketing, maar het duurde niet lang voordat de uitgever dat bedrag alweer had terugverdiend. Op de openingsdag stroomde er namelijk al 800 miljoen dollar binnen op de rekening van Take-Two en na drie dagen was dat al meer dan een miljard dollar. In april 2018 stond de teller op een ongekende
zes miljard dollar, ook mede dankzij de in-game aankopen voor GTA Online.
Geen excuses meer
Het zal mij niks verbazen als GTA 6 daar nog eens dunnetjes overheen gaat. De franchise is inmiddels zo populair dat vrijwel iedereen er wel bekend mee is en de verwachtingen voor de nieuwe titel zijn ongekend hoog. Tel daar de hype van een nieuwe GTA op de next-gen consoles bij op en de game zal als warme broodjes over de toonbank vliegen.
Met de ervaring die Rockstar ondertussen heeft opgedaan op PC met GTA V en de recent uitgekomen PC-versie van
Red Dead Redemption 2, heeft de ontwikkelaar geen excuus om de game voor elk platform te maken. Door GTA 6 ook niet eerst exclusief uit te brengen op één platform, wordt er tegelijkertijd ook een online oorlog tussen de fanboys voorkomen. Wel zo rustig.