Column: Een gaming-showcase is het kijken nauwelijks waard

Article
zondag, 09 juni 2024 om 10:00
summer game fest 2021 kickoff live official stream 0 46 screenshot
Het seizoen is weer begonnen: er zijn allerlei gaming showcases in aantocht. Enthousiastelingen zullen er ongetwijfeld een aantal gaan kijken. Maar is dat eigenlijk je tijd wel waard?
E3 is terziele, maar de periode waarin de beurs geweest was, zit nog steeds vol gaming showcases. We hebben bijvoorbeeld al kunnen genieten van twee uur Summer Game Fest. Tenminste, genieten? Je kunt je afvragen of twee uur voor zo’n showcase wel echt genieten is.
Het vraagt namelijk nogal wat van je concentratievermogen om twee uur lang naar een show als Summer Game Fest te kijken. Er zitten ongetwijfeld leuke trailers tussen en vaak weet Geoff Keighley tenminste één echt grote onthulling te strikken. Maar als je na afloop op een rijtje zet wat je daadwerkelijk interessant vond om te zien, kom je waarschijnlijk op een fractie van de tijd die er aan hebt besteed.
gmaway7wuaazv9v1

Wie heeft die aandacht? 

Summer Game Fest is bovendien niet eens de langste showcase. Xbox wordt waarschijnlijk twee uur en dat is zonder de Call of Duty Direct die er achteraan komt. Als je alles wil zien dat Microsoft achter elkaar gaat tonen vraagt het bedrijf een Martin Scorsese-achtige aandachtsspanne van je.
Dat zou misschien nog te doen zijn, als je van tevoren zeker wist dat een showcase de aandacht vast kan houden. Maar dat valt helaas vaak tegen: de ene jast er zoveel trailers tegelijk door dat het soort ruis wordt. De andere blijft zo lang hangen op één game dat je je afvraagt of er nog wel iets anders komt. De showcases hebben de lengte van een prestigieuze film, maar weten dat zelden waar te maken.
Je kunt nog het argument aanhalen dat het niet de bedoeling is om de hele showcase aandachtig te kijken. Je zet hem gewoon aan en als je iets interessants ziet kijk je even op naar je scherm. Maar dat de kijker zich gewonnen geeft en maar met een half oog kijkt bevestigt alleen maar meer dat de showcase verveelt.

Zelfs de korte showcase faalt 

Opvallend is trouwens dat zelfs korte presentaties hier soms slachtoffer van worden. De recente State of Play was bijvoorbeeld maar een half uurtje, maar hij voelde toch vrij lang. Ruim 10 minuten aan Concord wijden (waarvan een groot deel cutscenes was) om vervolgens over te gaan op trailers die je niet zoveel vertellen over de game was wat dat betreft geen handige zet.
Veel van wat daadwerkelijk leuk was zat aan het einde. Dat is begrijpelijk, want je wil je showcase goed afsluiten. Maar als het saaie showcase-gevoel er dan alweer is ingeslopen bij de kijker, kun je je afvragen of het beste voor het laatste bewaren zich goed uitbetaalt. 
Soms weet een bedrijf het mooi uit te mikken: een sterk begin, wat snelle trailers in het midden en wederom een sterk einde. Geen eindeloos geteut over één game.
Showcases die dat presteren zijn alleen zelden erg lang: een uurtje misschien. Maar daardoor voelen ze zeker niet leger dan die hele lange presentaties. Het is op zich niet slecht om meer tijd te nemen, maar bedrijven zijn vaak zo zoekende naar het juist tempo dat je bijna niet kan geloven dat iemand ze voor het plezier kijkt.