Column: Dit F1-team kan beter gewoon uit de sport stappen

Article
zondag, 23 juni 2024 om 15:00
alpine gp china 2024
Het gaat de laatste tijd niet zo lekker met Alpine. Maar in zijn column stelt Ralph dat het F1-team nu helemaal op het punt staat om een blunder te maken.
Sinds Renault is teruggekeerd als fabrieksteam in de Formule 1, heeft het team grote plannen. Dat vertelt het team altijd aan de buitenwereld, ten minste. Met de rebranding naar Alpine in 2021, kwam de (destijds) CEO Laurent Rossi met het ‘100 race-project’. Binnen honderd Grand Prix moest Alpine weer regelmatig om een overwinning kunnen strijden.
Die deadline zou dan dit seizoen moeten zijn. Maar in plaats van het strijden om overwinningen is Alpine verder gezakt dan ooit. Aan het begin van het seizoen was het zelfs het slechtste team op het veld en dat terwijl het een fabrieksteam is zonder andere klanten. Normaal heeft zo’n equipe het voordeel dat alle onderdelen precies op hun eigen team kunnen worden afgesteld.
Maar er wordt grote fout na grote fout gemaakt. Vorig jaar werd teambaas Otmar Szafnauer nog ontslagen middenin het seizoen (sterker nog, in het midden van een raceweekend), omdat hij niet aan de verwachtingen voldeed. Rossi, die de teambaas had ontslagen, verloor niet veel later zijn baan. En onder de nieuwe teambaas Bruno Famin gaat het nog veel slechter.
Er is nul rust binnen het team en moederbedrijf Renault is constant weer op zoek naar een nieuw pispaaltje om aan te wijzen als schuldige voor alle problemen. Maar Renault zelf zorgt ondertussen niet voor genoeg middelen en moderne faciliteiten om de uitgesproken ambities waar te maken.

Tweeledig probleem

Hoewel het momenteel iets beter gaat met Alpine dan aan het begin van het seizoen - er kan nu af en toe gestreden worden om een paar punten - zal het niet zo makkelijk zijn om aansluiting te vinden met teams als Mercedes, Ferrari en McLaren. Het probleem gaat namelijk verder dan alleen het chassis.
Alpine/Renault maakt immers ook zelf de motor voor de F1-auto. En hoewel er geen harde cijfers op papier staan, is zo’n beetje iedereen het over eens dat de motor van Alpine minder krachtig is dan die van Mercedes, Ferrari en Honda.
Sterker nog, het Franse team heeft zelfs bij de FIA aangevraagd of er een uitzondering gemaakt mag worden, om de engine freeze voor de motorfabrikant op te heffen - die niet veel later is afgewezen. Momenteel mag er niet gesleuteld worden aan de performance van de motor tot 2026, wanneer de reglementen voor de nieuwe hybride-motoren ingaan.

Slechte publiciteit is slechte publiciteit

Je zou denken dat Alpine er nu alles aan doet om de huidige problemen te voorkomen en in 2026 op de proppen te komen met een zo snel mogelijke motor. Het bedrijf heeft immers al jarenlang ervaring, terwijl Red Bull Racing vanaf scratch een eigen krachtbron gaat ontwikkelen. Maar Renault lijkt nu al op beschamende wijze de handdoek in de ring te gooien.
Autosport meldt namelijk dat Alpine plannen heeft om de eigen motoren te schrappen en vanaf 2026 in de Formule 1 te rijden als klantenteam. In dat geval zou Honda verplicht worden om motoren te leveren aan Alpine, omdat zij met alleen Aston Martin aan de minste teams leveren.
Maar hoewel dat mogelijk het motorprobleem zou oplossen voor Alpine, is het allesbehalve een goed uithangbord. Als zelfs Renault geen vertrouwen heeft in zijn eigen motoren, waarom zouden klanten dan wel die gok wagen met hun auto’s? En als klantenteam is het vrijwel onmogelijk om kampioen te worden in de Formule 1.
In het geval Alpine daadwerkelijk races zal winnen, dan is het nog een stuk beschamender. Oh, heeft dat Franse team van een klassiek Franse automerk een Grand Prix gewonnen? Ja, maar dat hebben ze wel gedaan met een Japanse motor achterin. Een goede reden om een Honda Civic te kopen. Als Renault echt van plan is om te stoppen met het produceren van F1-motoren, dan kan het bedrijf gewoon beter meteen helemaal uit de sport stappen en het team verkopen aan Andretti.

Populair Nieuws