Call of Duty Modern Warfare 2019 is beter door ray tracing [gespeeld op gamescom]

Article
donderdag, 22 augustus 2019 om 11:10
xgn google image
Er was veel om te doen met de komst van een reboot van het geliefde Modern Warfare. Ontwikkelaar Infinity Ward keert terug naar de tekentafel voor een realistische aanpak op moderne oorlogsvoering. Tijdens gamescom 2019 gingen wij hands-on met Call of Duty Modern Warfare 2019 en dan wel met ray tracing.
Tijdens het Nvidia GeForce evenement dat de avond voor gamescom 2019 daadwerkelijk begon hebben we een half uurtje de gloednieuwe multiplayermodus van Call of Duty Modern Warfare kunnen spelen. Dit deden we op high-end PC om een goede indruk te krijgen van hoeveel mooier de game wel niet is door middel van de ray tracing. Je vraagt je misschien wel af wat dat is.

Wat is ray tracing?

Ray tracing is een technologisch hoogstandje dat de laatste tijd naar steeds meer games komt dankzij nieuwe hardware die op PC’s (en binnenkort consoles) weet te draaien. Met de tech is het mogelijk om lichtinval een stuk realistischer te maken. Elke pixel wordt apart aangepakt en draagt bij aan realistische lichtinval waardoor je veel meer detail ziet.
Zo kun je in een plas water bijvoorbeeld de reflectie zien van de lucht en komen de kleuren van een neon bord beter tot zijn recht. Het zijn een paar voorbeelden, maar het kan een groot verschil maken. En dat al helemaal in een competitieve multiplayertitel als Call of Duty Modern Warfare.

Een nieuwe modus

Tijdens onze hands-on met Call of Duty Modern Warfare 2019 gingen we aan de slag met de nieuwe multiplayermodus Gunfight. Dit is een modus waarin je twee tegen twee vecht, waarbij iedereen gebruik maakt van dezelfde wapens en dat op kleine terreinen. Hierdoor krijg je als spelers al snel het gevoel dat je reflexen je leven moeten redden en dat doen ze vaak ook.
Er is geen ruimte om te ontsnappen, dus zodra je iemand in het vizier hebt is het knallen met die kogels en hopen dat je iemand de dood in jaagt. Mocht het nou zo zijn dat er na 45 seconden nog steeds geen winnend team is, verschijnt er een vlag in het midden van het veld. Het team dat deze als eerste weet te bemachtigen wint de ronde.

Variatie op een nieuwe map

Elke twee rondes krijgen alle vier de spelers nieuwe wapens in handen. Op deze manier leer je al snel om verschillende tactieken toe te passen op dezelfde map. Zo is een sniper erg handig om gelijk te gebruiken vanaf het moment dat je kunt bewegen, want de kans is vrij groot dat je iemand van het leven berooft. Natuurlijk kan het ook de andere kant opgaan en moet je het soms doen met een handpistool en een goede dosis geluk.
Niet alleen de modus die we onder de knoppen kregen was nieuw tijdens onze sessie met Call of Duty Modern Warfare 2019, want ook de map was nieuw. Het is een variant op een map genaamd King, waarbij we in de nacht speelden. De arena is een oude industrieloods waarin een paar lege containers staan en een kleine verhoging in het midden van het veld te vinden is. Dit geeft toch al snel weer een verticale dimensie aan de game die het extra leuk maakt om na te denken over je tactiek.

De toevoeging van ray tracing in Call of Duty Modern Warfare 2019

In onze sessie van al met al dertig minuten werd al snel duidelijk dat ray tracing voor een mooie toevoeging zorgde. De game werd er een stukje mooier en realistischer door wat onder andere te zien was in de schaduwen. Zelfs op een wegvliegend omhulsel van een kogel is het detail van een vlammenzee verderop te zien.
Het licht reflecteert op natuurlijke wijze en dat is onwijs tof om te zien. Ray tracing is dan ook zeker een mooie toevoeging aan Call of Duty Modern Warfare. De game komt op 25 oktober uit op de PlayStation 4, Xbox One en PC, waarbij dat laatste platform dus de mogelijkheid heeft om gebruik te maken van ray tracing. Mits je een PC hebt die daarvoor gebouwd is natuurlijk.
Voor meer over gamescom 2019, kun je naar onze speciale gamescom 2019-pagina.