Je kan er de klok op gelijk zetten: een nieuw jaar betekent een nieuwe
Call of Duty. Dit jaar is het aan
Treyarch die ons het vierde deel in de Black Ops subserie voorschotelt. Wij mochten tijdens
E3 2018 aan de slag met de multiplayer en dit viel ons op aan de Call of Duty
Black Ops 4 gameplay!
‘Boots on the ground’
Op een bepaald moment in de Call of Duty geschiedenis gingen de ontwikkelaars net iets te veel aan de haal met futuristische concepten. Beide
Black Ops III en
Infinite Warfare namen ons mee naar een toekomst-concept met de meest bijzondere technologie. Dit betekende ook rennen, dubbel springen, op muren rennen en allerlei andere gekke taferelen. Niet alle fans waren hier blij mee en dus ging de vorige Call of Duty,
World War II, al terug naar het bekende ‘Boots on the Ground’ principe.
De
Call of Duty Black Ops 4 gameplay lijkt net als World War II deze lijn voort te zetten. Hoewel je nog steeds over de grond kan sliden door bukken in de drukken tijdens het sprinten, zijn double jumps of jetpacks uit den boze. De gehele game voelt daarnaast ook wat logger aan, het sprinten lijkt wat minder snel en het voelt alsof jouw personage ook wat meer gewicht heeft.
Dit is geen minpunt, het tegenovergestelde juist. Het gaf ons het gevoel dat de game wat meer rust had vergeleken met Advanced Warfare of Infinite Warfare waar je als een malloot door de map raast. Samen met de Specialists (hier later meer over) kregen wij het gevoel alsof Call of Duty dit jaar wat meer de diepte in wil gaan.
Call of Duty Black Ops 4 gameplay heeft healen
Iedereen die wel eens een Call of Duty match gespeeld heeft, kan je vertellen dat je gemiddelde levensduur niet ontzettend lang is. Als je goed speelt houd je het lang vol, maar omdat je heel snel doodgaat zijn er maar een paar kogels nodig om je uit te schakelen. Call of Duty Black Ops 4 lijkt hier verandering in te brengen door healing weer toe te voegen aan de gamen.
Jezelf healen in Black Ops 4 werkt net wat anders dan je misschien gewend bent van andere games. Wanneer je wordt geraakt zie je de bekende rode gloed in het scherm, die na een tijdje vanzelf weggaat. Dit duurt nu langer dan voorheen. Met de linker bumper kan je nu een healing item gebruikt dat er voor zorgt dat je levenspunten veel sneller terugkomen.
Je kan dit niet zomaar gebruiken, want er zit namelijk een dikke cooldown op. Je moet dus het juist moment kiezen om dit te gebruiken, anders zit je misschien zonder als je het echt nodig hebt. Dit voegt weer een nieuwe dimensie toe aan de game en het zorgt ervoor dat je wat voorzichtiger speelt.
Nieuwe en oude Specialists
De Call of Duty Black Ops 4 gameplay zal je meteen herkennen door het inmiddels iconische create a class systeem. Je kiest je lievelingswapens, attachments, perks en eventueel een wildcard om zo jou ultieme soldaat te creëeren (het Pick 10 syteem). Dit is al jaren zo, maar Black Ops III gaf daar al een twist aan met de toevoeging van Specialists die elk hun eigen equipment en ablility hadden. Je kon in die game al onder andere spelen als Battery, Firebreak, Nomad, Seraph en Ruin.
Deze Specialists zijn terug, maar er is ook een viertal nieuwe Specialists aan de game toegevoegd. Nu kan je ook kiezen uit Recon, Ajax, Torque en Crash. Recon heeft een Sensor Dart die de plaatsen van vijanden vrijgeeft op de minimap en een Vision Pulse ability die dit in een groter gebied doet.
Torque daarentegen kan prikkeldraad plaatsen en een barricade die de snelheid van tegenstanders verlaagt. Ajax heeft op zijn beur weer een flash/stun grenade en een Ballistic Shield met ingebouwd machinepistool. Tot slot kan Crash een Assault Pack droppen met speciale ammo die bonusscore geven als je er vijanden mee doodt. Ook kan hij met de Tak-5 ability vier teamgenoten healen en wonden weghalen.
Genoeg variatie en keuze in de Call of Duty Black Ops 4 gameplay dus, tenminste op papier. Is dit in de praktijk ook zo?
5 tegen 5
Een groot verschil van de Call of Duty Black Ops 4 gameplay is dat je nu met teams van 5 tegen 5 speelt, in plaats van de standaard 6 tegen 6 of 9 tegen 9 in eerdere Call of Duty games. Hoewel dit klinkt als een kleine verandering in theorie, bleek dit in de praktijk nog best veel invloed te hebben op het verloop van de game. Met minder teamgenoten speel je voorzichtiger en ren je niet zomaar als een kip zonder kop naar de tegenstanders.
Zoals we al eerder schreven kregen wij hierdoor echt het gevoel alsof Treyarch met Black Ops 4 echt een andere richting in wilt slaan dat Call of Duty in het verleden. Waar wij Call of Duty nog associeren met razendsnelle actie, quickscopes en korte levensduren worden we hierin dus compleet de andere kant op gestuurd. Je merkt dat Treyarch graag heeft dat je tactisch speelt.
De ultieme vraag is of dit ook echt gaat gebeuren. Is dit een geval van oude wijn in nieuwe zakken, of dragen deze veranderingen bij aan een fundamenteel andere Call of Duty everaring? Voor wat wij gespeeld hebben lijkt Treyarch hier deels in geslaagd; de game voelt zeker anders aan, maar de kern blijft nog steeds onmiskenbaar Call of Duty.
Call of Duty: Black Ops IIII komt op 12 oktober naar de
PlayStation 4,
Xbox One en
pc.