Ronddwalen door een gigantische open wereld is leuk, maar een doel of objectief hebben is wat je als gamer vooruitduwt; een legendarische schat of een wapen dat essentieel is. Levels en missies zijn belangrijk en daarom duiken wij in de geschiedenis van de beste gamelevels ooit. Deze keer een level uit
GoldenEye 007.
Beste gamelevels ooit – Wat is het?
Het lijkt al snel een vloek: games gebaseerd op films en die rondom de release van een film uitkomen, om zo wat extra inkomsten te generen. Meestal zijn deze games van een abrupt slecht niveau, zoals de E.T.-titel voor de Atari 2600 in 1982. Het gerucht ging toen zelfs dat er duizenden kopieën van de game zouden zijn begraven; iets wat later
zelfs bleek te kloppen!
Met dat in het achterhoofd zal ontwikkelaar Martin Hollis angstig zijn begonnen aan de ontwikkeling van GoldenEye 007. Samen met een onervaren team wil hij van de
James Bond-titel een klassieke
shoot ‘em up maken, maar uiteindelijk wordt ervoor gekozen om een game te creëren waarin de speler vrij kan ronddwalen.
Achteraf is dit een goede keuze geweest, want GoldenEye 007 wordt door meerdere gamers en critici nog steeds gezien als één van de beste titels ooit gemaakt. Ontwikkelaar
RARE liet namelijk zien dat een
first-person shooter niet standaard gebonden is aan een PC, maar dat er ook mogelijkheden zijn voor het genre op de consoles.
Vele oudere gamers zullen de hectische multiplayermodus nog wel herinneren, waarin je met maar liefst drie vrienden naast je, kon schreeuwen en schieten. Maar behalve de memorabele multiplayer zal de singleplayer ook een speciaal plekje in je achterhoofd houden. En één van die levels in de singleplayer is de missie Facility.
Beste gamelevels ooit – Wat is de missie?
Facility is de tweede missie van GoldenEye 007 en start als jij uit een ventilatieschaft in een toilet valt en een nietsvermoedende Russische agent voor je neus ziet staan. Jouw doel is om de faciliteit waar chemische wapens worden ontwikkeld te infiltreren en te vernietigen met je kompaan Alec Trevelyan, die wij vooral kennen als Sean Bean uit de
gelijknamige film.
Dit doe je door in het level diverse bommen te plaatsen, waarna jij zo snel mogelijk moet wegsprinten uit het level. Diverse ruimtes en kamers leiden jou alleen maar af van je hoofddoel, maar één kamer weet je aandacht wel goed te pakken. Daar zie je namelijk Alec op zijn knieën zitten en ogenschijnlijk wordt geëxecuteerd voor jouw ogen. Tijd om te rouwen is er niet, je moet onmiddellijk weg uit de faciliteit!
Beste gamelevels ooit – Waarom is het zo goed?
Voordat het zover is, mag je al rondsluipen als James Bond. RARE doet dat met zo’n souplesse en kunst dat het ook wel lijkt alsof jijzelf 007 bent. Stilletjes kruip je door diverse gangen, sla je onoplettende bewakers van achteren neer en schakel je de Russische slechteriken uit met een kogel uit je PP7.
Daarnaast zorgen de kleine ruimtes voor een claustrofobisch gevoel en moet je elke hoek en gang wantrouwen, want je weet niet waar een vijand zich verstopt. Snel door de gangen rennen is dan ook niet aan te raden of je moet enkele goede afspraken in je agenda hebben staan voor een doodswens door middel van diverse bewakers.
Toegegeven, het is lastig om dit niet te doen, want de bombastische Bond-soundtrack zorgt ervoor dat elke vezel in je lijf schreeuwt dat je moet rennen door de ruimtes en de tegenstanders snel moet uitschakelen met een paar goedgerichte schoten.
Bovendien heb je verschillende doelen die je moet behalen en aan het einde van het level krijg je zelfs een ultimatum. Je moet namelijk de containers opblazen die een chemisch goedje bevatten, maar op datzelfde moment wordt je collega Trevelyan gegijzeld! Ga je een ultieme poging aan om hem te redden, en misschien de missie op het spel te zetten, of is jouw doel belangrijker dan je naaste kompaan?
Facility is naast een singleplayerlevel ook een geliefde multiplayermap voor de GoldenEye 007-spelers. Vele gamers zullen dan ook meerdere uren op de map hebben rondgedwaald, op zoek naar hun volgende slachtoffer(s). Facility is namelijk één van de populairste mappen voor de GoldenEye 007-toernooien en door de combinatie van nauwe gangen met enkele open ruimtes is er voor elke gamer wel iets te vinden in de map.
Het level is zelfs één van klassieke mappen die in de spirituele opvolger van GoldenEye 007 zit:
Perfect Dark. Ook
Perfect Dark Zero, de opvolger die in 2005 voor de Xbox 360 verscheen, heeft een geüpgradede versie van Facility speelbaar. Fans blijven bovendien van het level houden en hebben het zelfs in
DOOM en
Half-Life weten te stoppen. En mede daardoor mag Facility als één van de beste gamelevels ooit gemaakt worden genoemd.
GoldenEye 007 is gemaakt door RARE en de laatste titel van die studio is de piratengame Sea of Thieves. Die game kreeg in onze recensie een 6.5. Meerder klassieke titels van RARE zitten ook in de RARE Replay, die in 2015 verscheen. De collectie van RARE-games kreeg een 9.5 in onze review.