Ronddwalen door een gigantische open wereld is leuk, maar een doel of objectief hebben is wat je als gamer vooruit duwt; een legendarische schat of een wapen dat essentieel is. Levels en missies zijn belangrijk en daarom duiken wij in de geschiedenis van de beste gamelevels ooit. Deze keer een level uit
BioShock.
Beste gamelevels ooit – Wat is het?
De eerste
BioShock wordt door velen de hemel in geprezen en ook wij zijn laaiend enthousiast en schrijven in
de review: “BioShock is namelijk zo’n zeldzame game die je als gamer echt gespeeld moet hebben.” Die lofzang is er voor het verhaal, de vloeiende gameplay, de angstaanjagende vijanden en nog vele andere aspecten.
Onder leiding van gamemaker Ken Levine is ontwikkelaar 2K Boston, wat later
Irrational Games wordt en inmiddels ter ziele is, al een flinke tijd bezig met de titel. Levine wil een spirituele opvolger maken van System Shock 2, een game die kritisch wordt geroemd door fans en recensenten, maar ondermaats verkoopt. Levine weet dus wat de focus moet zijn.
Al snel is er een basis gecreëerd voor BioShock, al pakt die anders uit in het begin van het productieproces. De game draait namelijk om een zogenaamde harvester die een zeldzaam goedje moet verzamelen, terwijl een beschermheer de oogster beschermt. Dit is het fundament voor BioShock, aangezien dit later de Little Sisters en de Big Daddy’s worden.
Het geheel speelt zich af in de onderwaterstad Rapture, een stad die ooit bedoeld is als een geïsoleerd utopia waar alles perfect moet zijn, maar door de ontdekking van het zeldzame goedje, ADAM, verandert alles. Het spul kan namelijk de genetische code van iedereen herschrijven en zo krijg je al snel superkrachten in BioShock.
In de game ren je door diverse levels, op verzoek van je radiogenootje Atlas, naar de slechterik van de game: Andrew Ryan. Eén van de levels die je passeert, en waar beide heren niet in voorkomen is Fort Frolic.
Beste gamelevels ooit – Wat is het level?
Fort Frolic is het zevende level van BioShock en eigenlijk alleen bedoeld als tussenstop. De zogenaamde batysphere naar je volgende halt wordt gekaapt door Sander Cohen en binnen de kortste keren ben jij zijn pop aan een touwtje voor een meesterwerk waar jij nog niks vanaf weet.
Op het eerste gezicht lijkt Fort Frolic net zoals de andere levels in de game. Er zijn meerdere kanten waar jij naar kan uitwijken en via de radio houdt de ‘eindbaas’ van het level contact met je en geeft hij je opdrachten. Maar Cohen is anders dan de rest. Waar elke slechterik in BioShock jou wilt vermoorden, daar wil Cohen dat jij hem meehelpt; treedt met hem op om zo een grandioze voorstelling te geven.
Het grootste voorbeeld daarvan is de schijnwerper die jou door het gehele level volgt. Niet alleen ben je zo een makkelijk doelwit voor de vele splicers die door de gangen van BioShock dwalen, ook sta jij centraal in het toneelstuk van Cohen. Jij bent de schitterende ster die zijn show bravoure moet geven.
Cohen geeft jou de opdracht om drie van zijn protegés op te zoeken, te vermoorden en er foto’s van te maken om zo één groot magnifiek kunstwerk te creëren waar elke kunstenaar in Rapture jaloers op moet zijn. Dat is in ieder geval de gedachte van Cohen en daarom mag jij door heel Fort Frolic dwalen, op zoek naar de drie personen.
Beste gamelevels ooit – Waarom is het zo goed?
Een zoektocht naar personen of voorwerpen is BioShock niet zo vreemd, maar een missie om drie protegés van Cohen te vinden, te vermoorden en te fotograferen is wel totaal anders dan de rest van de game. Je doet dit om zijn artistieke visie te respecteren, hoe absurd die visie ook is.
Een goed voorbeeld daarvan is bij de derde foto die je hebt gemaakt en ophangt in de centrale ruimte van Fort Frolic. Cohen wordt woest en twijfelt aan je intenties en stuurt een dozijn aan splicers je kant op. Maar na twee klappen valt het al op dat deze splicers wel erg weinig health hebben.
Tegelijkertijd galmt de muziek van Tjasjkovski’s ‘De bloemenwals’ door Fort Frolic en vecht jij tegen een klein legioen aan
splicers. Je voert eigenlijk een show op voor Cohen en ontwikkelaar Jordan Thomas, de maker van het level,
zegt dat sommige spelers de grap begrijpen en dat aan hun wordt gevraagd om te dansen met de
splicers.
Bovendien is elk personage dat je ontmoet in BioShock verstopt achter een muur of ver weg uit je bereik, maar Cohen arriveert na het plaatsen van alle foto’s in volle glorie voor je neus. Het is op dat moment bijzonder dat tenminste één personage in BioShock je niet direct bij de strot grijpt, maar jou de keuze geeft om weg te gaan of niet.
Daarnaast zijn de gevechten met de drie afvalligen van Cohen ook spectaculair. Martin Finnegan wacht je op een ijsgrot en verrast je uit het niets, terwijl Hector Rodriquez pas tevoorschijn komt als je een belangrijk verhaalelement in BioShock vindt en ervaart. De strijd met Silas Cobb is ook een soort verstoppertje, maar wordt na één afleiding al snel een traditioneel BioShock gevecht.
Door die combinatie van elementen mag Fort Frolic één van de beste gamelevels ooit genoemd worden.
BioShock, BioShock 2 en BioShock: Infinite zijn allemaal gekoppeld in BioShock: The Collection. Die titel kreeg van ons een 8.0 in de review!