In een duister ver verleden, speelden we allemaal
Battletoads. Na tientallen jaren zijn de driftkikkers eindelijk terug van weggeweest met een gloednieuwe titel voor de
Xbox One en PC. Wij gingen tijdens
gamescom aan de slag met de Battletoads
gameplay en wat we daarvan vonden, lees je hier!
Battletoads is natuurlijk een titel die bij menig volwassene nog vers in het geheugen gegrift staat. De eerste game uit 1991 ging over drie pratende padden die op de NES uitkwam en stond bekend om de onwijs moeilijke Battletoads gameplay die op sommige momenten ontstond. De vraag is of het nieuwste deel, dat je wederom met drie spelers via couch co-op kunt spelen, voor dezelfde stijl gaat of dat er ook een jongere doelgroep wordt bediend.
Nieuwe look
Op het eerste gezicht zou je denken dat er volledig wordt ingezet op het bedienen van die jongere doelgroep en dat is ook niet zo gek. Er is gekozen voor een artstyle waar mening kind bekend mee is, dankzij de animatieseries die je vandaag de dag op Disney XD en Nickelodeon terug kunt vinden. Deze 2.5D-stijl leent zich erg goed om de aandacht van kinderen te trekken, maar wordt binnen gaming niet altijd even goed ontvangen.
Toch moeten we zeggen dat wij na onze sessie tijdens gamescom redelijk te spreken zijn over de artstyle. Deze sluit namelijk goed aan bij de toon van de game. Flauwe grappen volgen elkaar in een hoog tempo op en serieus hoef je het verhaal niet bepaald te nemen. De padden zetten elkaar constant voor schut en reageren op alles en iedereen met wie hun pad kruist.
Battletoads gameplay om van te smullen
Ook in de Battletoads gameplay valt te merken dat de toon ver te zoeken is. Het lopen en vechten gaat allemaal in een traag tempo, waardoor je preciezer bent in het slaan en schoppen van je vijanden. Dit werkt ideaal wanneer je combo’s wilt maken om vijanden gelijk kort en klein te slaan, maar kan ook frustrerend zijn.
Normaal gesproken wil je met actiegames (third-person of sidescrolling) juist snel en behendig zijn, maar dat is met Battletoads niet het geval. Daar ben je bewust traag om goed combo’s uit te voeren en precies te reageren op wat een vijand doet. Wat bij die situatie alleen niet helpt, is dat de animatiestijl het soms lastig maakt om te zien waar je precies staat op het scherm. Waar je denkt op de voorgrond vijanden in elkaar denkt te slaan, komt het nog wel eens voor dat je een stuk verder op de achtergrond staat, waardoor al je klappen alleen worden opgevangen door de lucht.
Het dodenpad bewandelen
Naast de sidescrolling actiegevechten biedt de Battletoads gameplay nog een hele andere uitdaging. Het is een uitdaging die rechtstreeks is overgenomen uit de oude games, want de game wisselt sidescrolling af met racen waarbij je achter de drie Battletoads hangt en een parcours vol horden moet afleggen. Dit is waar de echte uitdaging begint en waar menig speler gefrustreerd zal raken.
Als Battletoad over de baan scheuren, terwijl je een ultrasnel parcours aflegt dat om de haverklap een horde bevat om jou uit te schakelen, is al snel een opgave. Die opgave wordt alleen nog maar groter, want dat parcours moet je niet alleen maar met z’n drieën gelijktijdig afleggen. Hierdoor ontstaat er al snel een chaos van jewelste, waarbij jij maar moeilijk kunt bevatten wat er allemaal gaande is. Deze onderdelen zullen dan ook voor de grootste uitdaging zorgen voor zowel veteranen als nieuwkomers.
Battletoads release details
Gelukkig kan iedereen deze uitdaging later dit jaar nog aangaan, want de game staat nog voor het einde van dit jaar gepland. Een precieze datum is nog niet gegeven door ontwikkelaar DLaLa Studios. De game komt uit op de
Xbox One en PC en zal 4K-ondersteuning bevatten, aangezien de 4K-graphics met de hand gemaakt zijn voor de titel.
Voor meer over gamescom 2019, kun je naar onze speciale gamescom 2019-pagina.