Assassin’s Creed is terug met een gloednieuw deel, Shadows genaamd. De Assassin’s Creed Shadows gameplay belooft flink te verschillen met dat van de laatste delen. Tijd om de vijf grootste veranderingen alvast onder de loep te nemen.
Twee speelstijlen
In de nieuwe Assassin’s Creed kun je weer kiezen uit twee personages om mee te spelen, alleen gaat dat nu wel een stapje verder. De hoofdpersonen Naoe en Yasuke spelen namelijk compleet anders. Naoe is een shinobi en heeft sluipen in de schaduwen hoog in het vaandel staan. Yasuke leunt als samoerai juist op zijn kracht en gaat snel de strijd aan.
Je kunt laatstgenoemde dan ook het beste vergelijken met de hoofdpersonen uit de RPG-achtige Assassin’s Creed-games, zoals Eivor en Bayek. Naoe past juist weer beter in het rijtje van Ezio en Altaïr, de hoofdrolspelers in de oudere Assassin’s Creed-games.
Enterhaak
In Assassin’s Creed Shadows heeft Naoe dan ook een mooi nieuw stukje gereedschap in haar arsenaal: een enterhaak. Hiermee kun je jezelf aan de daken bevestigen om rond te slingeren, of om juist snel bovenop een dak te komen.
Ook kun je deze goed gebruiken om rond te sluipen. Bevestig de enterhaak bijvoorbeeld aan het plafond in een gebouw en hang er aan. Op die manier kun je wachten tot vijandige patrouilles in de buurt zijn om deze vervolgens stilletjes uit te schakelen.
Meer focus op stealth
De focus van Assassin’s Creed Shadows ligt in het algeheel meer op stealth. Het stiekem rondsluipen om vijanden uit te schakelen staat weer eens centraal via Naoe en daar komen nog meer mechanics bij kijken. Zo kun je nu daadwerkelijk verdwijnen in de schaduwen met de shinobi.
Daarvoor is specifiek een dynamisch licht- en schaduwsysteem is ontwikkeld. Hierdoor zien vijanden in-game je slechter afhankelijk van waar je staat. Als je lantaarns kapot schiet of fakkels dooft, zorgt dit er dus voor dat NPC’s je slechter zien en je meer opgaat in het duister om je taak als sluipmoordenaar te volbrengen.
Eagle Vision keert terug
Ook het terugkeren van de Eagle Vision is nieuw. Deze mechaniek was in oudere Assassin’s Creed-games de standaard, maar werd met Origins in 2017 ingewisseld voor een vogel die boven je hoofd zweefde om een groot deel van de directe omgeving te inspecteren. In Shadows is die vogel-feature ingewisseld voor de daadwerkelijke Eagle Vision.
Wat dit tijdens het spelen betekent, is dat vijanden rood gemarkeerd als je deze mechanic gebruikt. Ook zal oranje om bepaalde silhouetten te zien zijn. Dit is om de nieuwe servants te duiden. Hoewel deze personages niet vechten, waarschuwen ze wel de vijanden die je kort en klein willen slaan.
Dynamische wereld
Tot slot is er nog de wereld zelf. Het oude Japan is een prachtig doek om te beschilderen met je avonturen, maar dat doe je dit keer in een wereld die nog een stapje meer realisme voorschotelt. Ubisoft Quebec, de ontwikkelaar van de game, brengt namelijk met de geüpdatet versie van de Anvil-engine een systeem dat de weerseizoenen nabootst.
In de praktijk betekent het dat je tijdens de lente beter in het hoge gras en de mooie bloemen kunt kruipen om vijanden te vermijden, terwijl NPC’s richting de zomer met hun katana’s de bloemen juist zullen kortwieken. Anderzijds helpen stormen in de herfst om je voetstappen te dempen, terwijl ijspegels in de winter aan de daken hangen.
Het weer moet dan ook dynamisch door de wereld trekken, waarbij de regio waarin je zit invloed heeft op de weerpatronen. De omstandigheden die hierdoor gecreëerd worden, beïnvloeden vervolgens de gameplay doordat mist bijvoorbeeld handig is als dekmantel voor een stealth kill.
Assassin’s Creed Shadows verschijnt op 15 november op de PlayStation 5, Xbox Series-consoles en PC.