5 redenen om uit te kijken naar Monster Hunter Wilds

Article
vrijdag, 31 mei 2024 om 18:00
monster hunter wilds
We moeten er nog even geduld voor hebben, maar Monster Hunter-fans lijken weer getrakteerd te worden op een topper. Dit zijn 5 redenen waarom je moet uitkijken naar Monster Hunter Wilds.

Een volgende generatie

De Monster Hunter-franchise is al sinds het begin gigantisch populair in Japan. Bij elk nieuw deel staan er enorme rijen voor gamewinkels met fans, die dolgraag hun handen willen krijgen op de game. In het Westen had Monster Hunter wel een hardcore fanbase, maar was het voornamelijk een cult-franchise.
Met de komst van Monster Hunter World, het eerste deel die op de PlayStation, Xbox en PC is uitgekomen, is daar verandering in gebracht. Met de veel krachtigere hardware in vergelijking met een PSP of Nintendo 3DS, kon ontwikkelaar Capcom de gameplay naar een hoger niveau tillen. Niet alleen werd Monster Hunter World daarmee de best verkochte Monster Hunter-game ooit, het was zelfs de best verkochte game van Capcom in het algemeen.
Na een uitstapje op de Nintendo Switch in de vorm van Monster Hunter Rise, heeft Capcom besloten om weer de PlayStation, Xbox en PC aan te doen met Monster Hunter Wilds. Dat niet alleen, de game verschijnt deze keer voor de next-gen consoles. En met de kracht aan boord van de PlayStation 5, Xbox Series X/S en PC, kan er weer een compleet nieuwe wereld geopend worden voor fans.
Monster Hunter World - PlayStation 4 Image
Monster Hunter World - PlayStation 4
EUR1819.99
Op voorraad
Koop op bol.

Wereld die past bij de monsters

Als we het hebben over een nieuwe wereld, dan bedoelen we dat ook letterlijk. De Monster Hunter games hebben altijd al verschillende levels gehad, afhankelijk van de missie die je uitvoert. Een monster dat zich thuis voelt in de jungle, zoals de Anjanath, zal niet zo snel terug te vinden zijn boven op een berg.
Voor Monster Hunter Wilds worden de gebieden alleen nog veel groter dan voorheen. En de werelden in Monster Hunter World waren al een flinke sprong ten opzichte van de handheld games, zo zaten er geen laadtijden meer tussen de verschillende secties van een level.
Volgens Capcom kan een gebied ook drastisch veranderen, afhankelijk van de omstandigheden. Tijdens de State of Play werd bijvoorbeeld een nieuw gebied genaamd Windward Plains getoond, waarbij de vlakte vol kan zitten met leven en begroeiing, terwijl het ook een dorre en dode vlakte kan zijn door de strenge weersomstandigheden.

Tactisch te werk gaan

Niet alleen zullen de gebieden veranderen door de weersomstandigheden, ook de monsters zullen erop reageren. Door de eerste trailer wordt bijvoorbeeld duidelijk dat grote nieuwe monsters als de Doshaguma weg kunnen zakken in drijfzand, maar ze kunnen een gigantische zandstorm ook tot hun voordeel gebruiken om de speler aan te vallen vanuit het niets.
Spelers kunnen de omgevingen ook weer tot hun voordeel gebruiken. Zo reist de Doshaguma in kuddes, met een leider voorop. Het zal een gevaarlijke onderneming zijn om een volledige kudde aan te vallen, maar door een rotsblok op het juiste moment naar beneden te laten vallen, is het mogelijk om de leider en de rest van de kudde van elkaar te scheiden.
Het is dus belangrijk om niet alleen je ogen op te houden voor de vernietigende aanvallen van monsters, maar ook om tactische voordelen in de wereld te spotten. Het kan zomaar eens het verschil betekenen tussen leven en de dood.

Snel vluchten met een trouwe vriend

Is een monster toch te lastig voor je, dan is er nog een optie om weg te vluchten. En dan bedoelen we niet door weg te sprinten met je eigen benenwagen, maar om je Seikrit tevoorschijn te roepen. De Seikrit is een nieuwe mount, die geïnspireerd lijkt door de Palamute uit Monster Hunter Rise.
Terwijl je op de mount zit, kan je bepaalde voorwerpen gebruiken en de handige slinger - die weer terugkeert na zijn debuut in Monster Hunter World. Zo kan je onder andere jezelf healen en je wapens slijpen bovenop de Seikrit. Het is daarnaast zelfs mogelijk om te wisselen naar een tweede wapen, zonder dat je daarvoor hoeft terug te keren naar de main base.
Als je even een zin hebt om handmatig naar een locatie toe te gaan, wat met de nieuwe werelden misschien best lang kan duren, dan kan je je Seikrit daarvoor de opdracht geven. Je kan een locatie aangegeven op de map en je mount zal je daar trouw naar toe brengen. Het is alleen wel verstandig om onderweg op te letten, voordat je in een hinderlaag van een monster loopt.

Nieuwe goodies om mee te jagen

Eén van de meest iconische onderdelen van Monster Hunter, zijn de verschillende wapens. In tegenstelling tot andere RPG’s zijn er geen classes waar je uit kan kiezen, maar de wapens zelf zorgen voor een bepaalde speelstijl. Het is bijna alsof je een andere game speelt als je gaat van een Sword & Shield of Greatsword naar een Heavy Bowgun.
In Monster Hunter World zaten veertien verschillende wapentypes, met elk een grote tree aan upgrades en unieke versies. Welke wapens allemaal in Monster Hunter Wilds zitten is nog niet bekend, maar de kans is groot dat dezelfde types uit World terugkeren en met misschien nog wel meer opties.
Daarnaast zijn er ook weer nieuwe aanvallen en goodies voor de wapens. De Heavy Bowgun lijkt er bijvoorbeeld een vlammenwerper of explosief bij te krijgen, terwijl de Greatsword leentjebuur speelt bij de Charge Blade en met de juiste timing aanvallen kan afweren. Genoeg mogelijkheden voor spelers om zich weer compleet te verdiepen in wapens en monsters geen schijn van kans te geven.