Sinds de bekendmaking van
Fallout 4 op de E3, is de hypetrain op volle toeren door gaan stomen. Na enorm veel extra informatie vanuit
Bethesda, is deze spreekwoordelijke trein niet in vaart geminderd. Wij gooien nog wat kolen op dit vuurtje en nemen in screenshots door waarom
Fallout dé game is om naar uit te kijken.
Stukje bij beetje kruipen we richting de releasedatum toe van één de grootste games van het najaar. Want allemachtig, het belooft een knallend einde van het jaar te worden! Met games als
Star Wars: Battlefront,
Call of Duty: Black Ops 3 en
Halo 5: Guardians gaat de gemiddelde gamer zich deze winter niet vervelen.
De kans zit er dik in dat
Fallout 4 er dit najaar met een hoop prijzen vandoor gaat. Alleen moet deze enorme game het opnemen tegen zwaargewichten als
The Witcher 3 en
Metal Gear Solid: The Phantom Pain. Fallout is inmiddels een toonaangevende franchise geworden als het gaat om sandbox-games en in deze special nemen we in screenshots door waarom Fallout een game is om naar uit te kijken.
15. De gigantische open wereld
Zoals je misschien wel weet, worden Fallout-games gekenmerkt door hun gigantische open werelden. De werelden waarin je vrij bent om te gaan en staan waar je maar wilt en waar in elke hoekje details verwerkt zitten. Deze details uiten zich in de vorm van quests, verborgen locaties of gewoon visueel aantrekkelijke locaties.
Todd Howard, zo ongeveer de geestelijk vader van de franchise, heeft aangegeven dat het speelgebied qua formaat even groot is als Skyrim. Zie daar maar eens doorheen te lopen zonder fast travel. Kortgezegd is er dus enorm veel ruimte te verkennen in de game.
quest" class="img-responsive" src="https://cdn.xgn.nl/upload/201509/t/fallout-4-quest.jpg" />
14. Quests
Waar het om te doen is in games in Fallout 4, is het doorlopen van quests. Opdrachten die je doet voor de algemene verhaallijn, maar ook zijn er zijmissies. Heel specifiek is Todd Howard er nog niet over geweest, maar na 400 uur in de game te hebben gestopt, zegt hij nog steeds niet alles van de game te hebben gezien. Naar alle waarschijnlijkheid wil Bethesda Skyrim overtreffen en met meer quests komen. In ieder geval heeft Fallout 4 wel dubbel zo veel assets als Skyrim.
13. Unieke karakters
Mr. Burke, Lucas Simms, Allistair Tenpenny, Boone en Three Dog. Allemaal zijn het karakters uit Fallout die de game memorabel maken. Karakters met een eigen persoonlijkheden en een unieke uiterlijke verschijning. Op de bovenstaande screenshot zien we een excentriekeling genaamd Preston Garvey waarmee Bethesda de lat voor karaktervorming meteen hoog legt. Lucas Simms uit
Fallout 3 werd overigens niet per toeval genoemd, Preston Garvey heeft wel iets van hem weg!
12. Bouw je eigen wapens
Wat is er nou toffer dan knutselen aan je eigen wapen? Fallout geeft je genoeg ruimte en heeft enorm veel mogelijkheden om te zorgen dat jij een wapen kunt bouwen dat niet alleen bij je speelstijl past, maar er ook heel goed uit ziet. Zo kent de game 70 basiswapens waar 700 modificaties bij passen. Als hier niets voor je tussen zit, ben je waarschijnlijk de luxe van Borderlands gewend.
11. Power Armour 2.0
Waar in Fallout 3 en Fallout: New Vegas de Power Armour meer voelde als een pak dat bestond uit losse platen, pakt Fallout 4 het anders aan. Hier is de welbekende pantser een pak waar je in stapt vanaf de achterkant en volledig om je heen zit.
Niet alleen is het pak dit keer gigantisch, ook zitten er boosters op je rug waarmee je door de lucht kan vliegen a la Boba Fett. Als klap op de vuurpijl kun je ook nog je panster aanpassen naar jouw behoeften. Zo krijgt het pak eindelijk de kracht en machtige feel dat het verdient.
10. Deathclaws
Hoe angstaandjagend ze ook zijn, ze horen nu eenmaal bij Fallout. De Deathclaws zijn terug en zien er beter uit dan ooit. Dat niet alleen, ook zien ze er een stuk enger uit en duiken ze willekeurig op uit putdeksels om je vervolgens bij je lurven te grijpen. Nee, niemand zit te wachten op nog een soortgelijke Cuarry Junction uit Fallout: New Vegas. Een plek die vol zit met deze door de regering gemuteerde kameleons.
Een leuk feitje is overigens dat Deathclaws zijn ontstaan uit een mutatie-project vanuit de regering. Het zijn sterk gemuteerde kameleons. Je weet wel, die beesten die van kleur kunnen veranderen en er zo lief uit zien. Let op de Jackson kameleons. Die werden besmet met het 'FEV-virus' en dit liep uit de hand.
9. Fallout meets Sims
Er was veel vraag naar vanuit de community en Bethesda heeft geluisterd. In Fallout 4 heb je de mogelijkheid om je eigen onderkomen te bouwen en deze te verdedigen tegen aanvallen van buiten. De spullen moet je zelf bij elkaar schrapen met schroot dat overal over de wasteland ligt. Zo kun je toch nog leven als een god in Frankrijk. Of in dit geval, Boston.
8. Idioot veel dialogen
Bang dat je snel bent uitgesproken in Fallout 4, hoef je niet te zijn. De game kent namelijk meer dialogen dan voorheen. Fallout 3 kende 40.000 zinnen gesproken tekst, maar Fallout 4 gaat daar keihard overheen met maar liefst 110.000 zinnen. Dat zijn meer zinnen gesproken tekst dan Fallout 3 en Skyrim samen! Het grote verschil zit hem waarschijnlijk in de protagonist. In voorgaande games had deze geen stembanden, in Fallout 4 dus wel en is hij daarmee op de spreekwoordelijke praatstoel gaan zitten.
7. Een fatsoenlijke character creator
Eindelijk heb je in Fallout 4 de mogelijkheid om eens goed te gaan zitten en je karakter zo vorm te geven zodat hij op jou als persoon kan lijken. De character creator van de vorige games lijkt de prullenbak in te zijn gegaan en zodoende is er plaatsgemaakt voor iets waarmee je een grote variatie in het uiterlijk van karakters kan maken. Dit zal ook betekenen dat niet alle karakters in Fallout 4 op elkaar lijken. Iets waar de vorige games wel last van hadden.
Is het je trouwens opgevallen dat het karakter in de E3-gameplay gemodelleerd is naar Phil Spencer, de CEO van Xbox? Zijn naam is te zien wanneer de protagonist zijn Pip-Boy erbij pakt in de gameplay-beelden.
6. De humor
Fallout zal Fallout niet zijn als er hier en daar geen humor in de game verwerkt zit. Dit komt dan voorbij in de vorm van easter eggs, opties om je karakter mee te kleden, of referenties via de dialogen. Blijkbaar houden ze bij Bethesda van Monty Python, want hier refereerden veel easter eggs in vorige games naar. Ook zijn ze bij Bethesda enorm goed in subtiele verwijzingen naar andere games. In dit geval dus Vault Boy in een Mega Man-jasje.
5. Dogmeat 2
Iedereen die Fallout 3 heeft gespeeld, kent Dogmeat. Dat is de hond die jij als compagnon mee kon nemen op avontuur. Omdat Todd Howard weet hoeveel we Dogmeat koesterden in Fallout 3, heeft Bethesda besloten om deze onsterfelijk te maken. Anders zou het sterven van het beestje toch alleen maar zorgen voor het laden van je vorige save.
Ook is Codsworth een van de mogelijke volgers. Nog een leuker iets: Hij spreekt de naam uit die jij kiest voor je karakter. Bethesda heeft ervoor gezorgd dat hij meer dan 1000 populaire namen kan uitspreken. Of jij je partners kan levelen, is nog niet duidelijk. Dat was een vraag waar Todd Howard helaas geen antwoord op wilde geven.
4. Amerika vóór de bommen
Dit keer laat Bethesda je niet beginnen in een vault, maar geeft ze je ook beelden van het leven voor de oorlog. De 50’s-achtige wereld waarin alles perfect lijkt te zijn en iedereen leeft volgens ‘The American Dream’. Je krijgt alles mee. Van het goede leven tot het rennen naar de veilige vault. Nu kun je Amerika dus ook onbeschadigd meemaken en word je vervolgens meegenomen van het einde van de wereld, tot het nieuwe begin bij het uitstappen van de vault.
3. Perks, perks en nog een perks
Fallout 4 heeft meer
perks dan ooit. Perks zijn een soort vaardigheden die je per level kan kiezen. Op basis van je S.P.E.C.I.A.L-punten kun jij dus kiezen uit een aantal van deze.
Animal Friend, Lead Belly, Ladykiller en
Bloody Mess zijn hier voorbeelden van. Fallout 4 krijgt er een hoop meer dan de vorige games. Namelijk 275. Genoeg om uit te kiezen dus!
2. V.A.T.S. en betere shooter-mechanics
Fallout werd altijd half gerekend tot het shooter-genre omdat het daar wel wat mechanics van had. Mechanics die eigenlijk shooter-onwaardig waren, maar wel een unieke invulling kregen door het systeem genaamd V.A.T.S. Hiermee kon je de tijd stopzetten en per ledemaat kiezen waar jij schade wilde toebrengen met daarbij het percentage hoeveel kans je op succes had.
Dit systeem keert terug in Fallout 4 in een nieuw jasje. Geen tijd die stil staat, maar een vertraagde tijd waarin je nog steeds genoeg tijd moet hebben om je beslissing te maken en je tegenstander te analyseren. Niet alleen dat, ook krijgt Fallout 4 in het algemeen betere mechanics wanneer het gaat om het schieten. Een veelgevraagde toevoeging vanuit de community, omdat het soms wat 'clunky' aan kon voelen.
1. Mods op je console
De heilige graal van het gamen op PC komt nu ook naar je console. Mensen die zelf gemaakte content toe willen voegen, kunnen dit straks ook doen op hun PlayStation 4 of Xbox One. In welke vorm dit is en of dit mogelijk is met alle beschikbare
mods moet nog duidelijk worden.
Waarschijnlijk komt dit in de vorm die Steam gebruikte bij de betaalde mods voor Skyrim, maar dan zonder het betalen. Mensen krijgen dan de keuze uit een aantal ‘top-mods’ die goedkeuring hebben van, in dit geval, Bethesda. Niet alle mods zullen dus te gebruiken zijn op je console.
Zo lijkt het alsof Bethesda het
RPG-genre op een eigen manier nieuwe leven in wil blazen door het met verbeteringen en nieuwe features naar een nieuw niveau te tillen. Van wat we tot nu toe mogen hebben zien, ziet het er veelbelovend uit. We zullen hier echter tot 10 oktober op moeten wachten, dan ligt Fallout 4 in de winkels voor PlayStation 4, Xbox One en PC. Dit is overigens ook de datum waarop ingame de bommen vallen die de wereld grotendeels vernietigen.